سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی

  • ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: امین پژمان
  • لینک کوتاه:

سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی The World Justice Project (WJP) Rule of law Index، در سراسر جهان به بررسی و رصد «حاکمیت قانون»، در کشورهای مختلف دنیا می­پردازد. در این سامانه تمام داده­های سایت به صورت فایل […]

سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی

سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی The World Justice Project (WJP) Rule of law Index، در سراسر جهان به بررسی و رصد «حاکمیت قانون»، در کشورهای مختلف دنیا می­پردازد. در این سامانه تمام داده­های سایت به صورت فایل پی دی اف قابل بارگیری بوده و در کنار آن به آموزش و توسعه­ی مفاهیم مربوط به حاکمیت قانون می­پردازد. این شاخص اکنون منبع اصلی جهان برای داده‌های اصلی و مستقل بر حاکمیت قانون است.  شاخص اکنون با پوشش ۱۲۸ کشور و حوزه قضائی، به نظرسنجی های ملی از بیش از ۱۳۰۰۰ خانواده و ۴۰۰۰ پزشک و متخصص برای سنجش آنکه حاکمیت قانون در سراسر جهان چگونه تجربه و دریافت می­شود متکی است.

این سامانه از دو روش (GPP) و (QRQ) برای دریافت اطلاعات و نظرسنجی استفاده می­کند و کشورها را بر اساس این داده­ها در رتبه­بندی قرار می­دهد. نظرسنجی جمعیت عمومی (GPP) توسط شرکت­های پیشروی نظرسنجی محلی انجام می­شود که از یک نمونه نماینده از هزار پاسخ­دهنده در هر کشور یا هر حوزه قضائی استفاده می­کند. پرسشنامه پاسخ­دهندگان واجد شرایط (QRQ)، متشکل از سوالات بسته که توسط پزشکان قانونی، متخصصان و دانشگاهیان دارای تخصص­های حقوق مدنی و حقوق تجارت، حقوق اساسی، آزادی­های مدنی و حقوق جزا، قانون کار و بهداشت عمومی تکمیل می­شود.

در این سامانه دانمارک، نروژ و فنلاند در رنکینگ ۲۰۲۰ در صدر لیست قرار دارند و کنگو، کامبوج و ونزوئلا پایین­ترین امتیاز کلی حاکمیت قانون را دارا هستند که از سال ۲۰۱۹ ثابت است. مطابق این رتبه­بندی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ۱۰۹ از ۱۲۸ کشور مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. همچنین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا جایگاه هفتم را در میان هشت کشور داراست.

این پروژه با استفاده از نهادهای مدنی و اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس ۸ معیار اصلی و مجموعاً ۴۴ معیار به سنجش حاکمیت قانون در کشورها می­پردازد. این پرونده به شناخت شاخص­های مدنظر پروژه عدالت جهانی در این زمینه پرداخته است.

مشروح گزارش اندیشکده شفافیت برای ایران در مورد این سامانه را دانلود کنید: سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی (۱)