فناوری شهروندی؛ روش حل مسائل حاکمیتی از طریق مردم

  • ۲۲ مهر ۱۳۹۸
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

کارگاه بررسی زیست بوم فناوری شهروندی در ایران با ارائه محمد حسین ملک نژاد، مسئول تیم فناوری شهروندی اندیشکده شفافیت برای ایران طی پیش همایش زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات برگزار شد. به گزارش عطنا، ملک نژاد در این کارگاه […]

فناوری شهروندی؛ روش حل مسائل حاکمیتی از طریق مردم

کارگاه بررسی زیست بوم فناوری شهروندی در ایران با ارائه محمد حسین ملک نژاد، مسئول تیم فناوری شهروندی اندیشکده شفافیت برای ایران طی پیش همایش زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات برگزار شد.

به گزارش عطنا، ملک نژاد در این کارگاه در سخنانی گفت: حوزه فناوری شهروندی به مشارکت مردم ربط پیدا می‌کند. حاکمیت، اطلاعات را منتشر می‌کند و سپس افرادی خارج از حاکمیت، آن اطلاعات را تحلیل و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. او ویژگی‌های فناوری شهروندی، استفاده از داده باز، توسعه آن توسط افرادی خارج از حکومت، هدف خلق نرم افزار یا ارائه جدید از داده و همچنین استفاده از آن برای منفعت عمومی (و نه تجاری) عنوان کرد.

مسئول تیم فناوری شهروندی اندیشکده شفافیت برای ایران در ادامه تصریح کرد: از سامانه‌های این حوزه می‌توان به «سمن دیده‌بان شفافیت و عدالت» تحت نظر آقای احمد توکلی (نماینده سابق مجلس) اشاره کرد. در این سامانه، مطالبه‌ها ثبت شده و اگر به حد بالایی از رای گیری برسد، نامه شخصی توسط آقای توکلی زده خواهد شد.

مثال دیگر، سامانه «فارس من» زیر مجموعه خبرگزاری فارس است. در این سامانه یک مطالبه مطرح می‌شود و بنا بر میزان آرا، فعالیت رسانه‌ای روی آن انجام می‌شود. آرای بیش از ۱۰ هزار، در دستور کار خبرگزاری فارس قرار خواهد گرفت. در طرح «شفافیت آرای مجلس» بیش از ۱۹ هزار رای جمع شد و خبرگزاری فارس به هر ۲۹۰ نماینده مجلس زنگ زد و نظر آنان را در مورد شفافیت آرای نمایندگان جویا شد.

فناوری شهروندی روش حل برخی مسائل حاکمیتی است و همچنین به بومی سازی هم نیاز دارد. شورای شهر بارسلونا پروژه های مطرح شده را در سایت بارگذاری کرده و از مردم می‌خواهد در آن مشارکت کنند و نظر خود را ارائه دهند.

ملک نژاد در پایان به مولفه‌های زیست بوم فناوری شهروندی اشاره کرد و گفت: این مولفه‌ها شامل بُعد سیاسی (نقش پر رنگ مردم در حکمرانی، شکل گیری سازمان‌های مردم نهاد بالغ، بُعد اقتصادی، حمایت کردن بنیادهای مالی رسان از برخی مطالبات، بُعد اجتماعی، به وجود آمدن استارتاپ‌ها و ایده پردازی توسط مردم و بُعد تکنولوژی (استفاده از داده باز، به وجود آمدن فضاهای کاری آنلاین) هستند.