گونه‌شناسی فناوری شهروندی (بخش دوم)

  • ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

گونه‌شناسی موسسه Civic Hall از فناوری شهروندی (بخش دوم) موسسه Civic Hall با حمایت بنیاد شوآلیه سامانه‌های فناوری شهروندی را از حیث کاربرد به ۶ دسته‌ی اصلی تقسیم کرده‌ و در وبسایت Civictech.guide  به صورت جمع‌سپارانه در اختیار فعالان این […]

گونه‌شناسی فناوری شهروندی (بخش دوم)

گونه‌شناسی موسسه Civic Hall از فناوری شهروندی (بخش دوم)

موسسه Civic Hall با حمایت بنیاد شوآلیه سامانه‌های فناوری شهروندی را از حیث کاربرد به ۶ دسته‌ی اصلی تقسیم کرده‌ و در وبسایت Civictech.guide  به صورت جمع‌سپارانه در اختیار فعالان این حوزه قرار داده‌ است. پس از معرفی این شش دسته، زیرحوزه‌های هر کدام نیز معرفی خواهند شد.

گونه‌شناسی فناوری شهروندی

 

در این بخش، برخی از زیر حوزه‌های هر کدام از دسته‌ها معرفی می‌گردند. این حوزه‌ها در سایت Civictech.guide به صورت جمع‌سپارانه توسط فعالان این حوزه در حال تکمیل هستند.

 

۱- فناوری‌های مشارکت شهروندی (Engagement tech)

فناوری‌های مشارکت شهروندی شامل موارد زیر است:

  • پلتفرم‌های تامین مالی جمعی: پویش‌های دریافت کمک‌های مردمی به صورت توزیع یافته.
  • ابزارهای ایده‌پردازی: ابزارهای تسهیل فرآیند طوفان فکری و توسعه ایده‌ها.
  • ابزارهای تعامل جمعی: ارتقای سطح ارتباطی بین اعضای یک گروه از طریق ابزارهای دیجیتال.
  • ابزارهای تصمیم‌گیری جمعی: رای‌گیری‌های انلاین و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات برای آسان‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری.
  • پلتفرم‌های برگزاری چالش‌ها: استفاده از ایده چالش و نوآوری باز برای حل مسائل.
  • پلتفرم‌های مشارکت‌جویی در قانون‌گذاری: ارتقای سطح قوانین با استفاده از تکنیک‌های مختلف جمع‌سپاری.

 

۲- فناوری‌های حکمرانی (Govtech)

فناوری‌های شهروندی مرتبط با حکومت (فناوری‌های حکمرانی) شامل موارد زیر است:

  • سامانه‌های شناسایی خدمات عمومی: سامانه‌هایی که به افراد کمک می‌کند تا خدمات و مزایای عمومی را شناسایی کنند.
  • ابزارهای ارتباطی دولت و نمایندگان مردم: تعامل از طریق ابزارهای ارتباط جمعی از جمله اینترنت بین شهروندان و حاکمیت
  • پلتفرم‌های هم‌یاری در انتخابات: سامانه‌هایی که با جمع‌اوری نظرات سیاسیون به مردم در انتخاب کاندیدا کمک می‌کنند.
  • خدمات هشدار: سامانه‌هایی برای ارتباط بین شهروندان و حاکمیت در اوضاع بحرانی.
  • انجمن‌های همسایگان و گروه‌های شهروندی: فضای دیجیتال که گفت‌وگو برای افراد ساکن در یک محله و همچنین هر جمع شهروندی را راحت می‌کند.

 

۳- فناوری‌های مرتبط با داده‌های شهروندی (Civic data)

فناوری‌های مرتبط با داده‌های شهروندی شامل موارد زیر است:

  • جمع‌اوری داده به روش جمع‌سپاری: استفاده از تکنیک‌های جمع‌سپاری برای رفع مشکلات شهروندی و گردآوری اطلاعات.
  • مدل‌ها و استانداردهای داده: توسعه استانداردهای انتشار و به اشتراک گذاری داده که سهولت در توسعه نرم‌افزار را به همراه دارد.
  • ابزارها و پلتفرم‌های مصورسازی داده: داشبوردهای داده‌ای و ابزارهای تعاملی که مصورسازی و استفاده از داده را توسعه می‌دهند.
  • پلتفرم‌های انتشار داده باز: سامانه‌های جمع‌آوری داده‌های باز به عنوان سرچشمه توسعه ابزارهای آنلاین مبتنی بر فناوری شهروندی.
  • پلتفرم‌های نقشه: ابزارهایی برای جمع‌آوری، پردازش و نمایش داده‌های جغرافیایی.

 

۴- فناوری‌های مرتبط با حمایت اجتماعی (Advocacy tech)

فناوری‌های مرتبط با حمایت اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • پلتفرم‌های ساماندهی کمپین‌ها: ابزارهای دیجیتال که با استفاده از ایمیل، پیامک و دیگر راه‌های ارتباطی مدیریت وکمپین‌های سیاسی اجتماعی را تسریع می‌کنند.
  • ابزارهای ساماندهی گردهمایی‌ها و رویدادها (event): ابزارهایی برای ساماندهی رویدادها و گردهماهی‌ها.
  • سایت‌های امضای آنلاین و عریضه‌نویسی: ابزارهایی برای جمع‌آوری امضا برای حمایت یا شکایت از موضوعی.
  • پلفترم‌ها‌ی شبکه‌سازی فعالان اجتماعی: ابزارهایی که به ارتباط بیشتر فعالان اجتماعی و هماهنگی بین آن‌ها کمک می‌کند.
  • سامانه‌های شفافیت و نظارت: فناوری هایی که به دنبال فراهم‌سازی شفافیت‌ بیشتر برای دولت‌هاِ، سازمان‌ها و افراد هستند و موضوعاتی مانند شفافیت، گزارشگری تخلف، نظارت بر بودجه، دسترسی آزاد به اطلاعات و موارد مشابه را برای عموم شهروندان در دسترس قرار می‌دهند.

 

۵- فناوری‌های مرتبط با رسانه‌ها (Media)

فناوری‌های مرتبط با رسانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • سایت‌های به‌اشتراک گذاری و تطابق دهی منابع: سامانه‌هایی برای درستی سنجی و سنجش ادعای سیاسیون با استفاده از منابع معتبر.
  • سامانه‌های تحلیل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی: سامانه‌هایی که به فعالان اجتماعی سیاسی و به خصوص روزنامه‌نگاران در حوزه تحلیل شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.
  • فناوری‌های داده نگاری (Data Journalism): سامانه‌ها و فناوری‌هایی که به روزنامه‌نگاران کمک می‌کنند تا با استفاده از داده، داستان‌سرایی کرده و تحلیل‌های مرتبط را ارائه کنند.

 

۶- فناوری‌های پیشرفته شهروندی (High-tech civic tech)

فناوری‌های پیشرفته شهروندی شامل موارد زیر است:

  • ابزارهای مبتنی بر بلاک چین: سامانه‌هایی که برای افزایش شفافیت و ارتقای اعتماد عمومی از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.
  • پروژه‌های هوش مصنوعی و ربات: فناوری‌هایی که در تلاش هستند تا سیستم را جایگزین انسان کرده و از خطا و یا فساد آن بکاهند.
  • واقعیت مجازی: سامانه‌هایی که در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارند و به شهروندان در موضوعات مختلفی مانند آموزش، مسیریابی و … کمک می‌کنند.