حکمرانی داده، ضرورت بقا در عصر دیجیتال

استفاده درست از داده ها تنها یک مساله فنی نیست. یعنی علاوه بر اینکه مهم است از چه الگوریتم، ابزار و فرآیندی برای حل مساله استفاده می کنید، نکات کیفی و نرم سازمان از قبیل اینکه چه کسی روی داده […]

2

شفافیت برای ایران
موضوع ارائه حکمرانی داده، ضرورت بقا در عصر دیجیتال
ارائه دهنده دکتر مصطفی امینی
مدت زمان ارائه ۹۹ دقیقه
پاورپوینت ارائه https://tp4.ir/0vag
مطالعه بیشتر https://tp4.ir/ilbs
بحث و گفتگو پیرامون این موضوع https://discuss.tp4.ir/t/data-governance/934

استفاده درست از داده ها تنها یک مساله فنی نیست. یعنی علاوه بر اینکه مهم است از چه الگوریتم، ابزار و فرآیندی برای حل مساله استفاده می کنید، نکات کیفی و نرم سازمان از قبیل اینکه چه کسی روی داده ها کنترل و نظارت دارد؟ این افراد به چه کسانی گزارش می دهند؟ و چه طور تصمیم می گیرند که روی چه مسائلی کار کنند نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین حصول اطمینان از اتخاذ تصمیمات درست و مناسب برای مدیریت داده ها و استفاده ازآنها در جهت راهبردهای سازمانی در گروِ اجرای یک برنامه مؤثرِ «حکمرانی داده‌ها» است.

حکمرانی داده‌ها به سازمان ها کمک می کند تا از طریق اعمال تعاریف، قواعد، خط مشی‌ها و رویه‌های سازگار بتوانند به شکلی حقیقی داده‌های خود را به عنوان یک دارایی سازمانی بنگرند و آنها را در راستای اهداف سازمانی خود بکار گیرند. در واقع حکمرانی داده‌ها فرآیندهایی را در سازمان بکار می‌گیرد که انجام رویه‌ها و کارکردهای صحیح را در حوزه مدیریت داده‌ها تضمین می‌کنند و باعث ارتقای کیفیت داده ها می شود. در اینفوگرافیک حاضر، مفهوم حکمرانی داده‏ها، اهمیت و لزوم بکارگیری آن در سازمان ها و عناصر مهم تشکیل دهنده آن ترسیم شده است. حکمرانی داده‏ها فرآیندی است که در صورت اجرای صحیح باعث ایجاد تحول در جایگاه استراتژی داده می شود و آن را به یک استراتژی مستقل از استراتژی فناوری اطلاعات تبدیل می کند. چارچوب حکمرانی داده ها نقش مهمی در الگودهی و آگاهی رسانی به نهادهای حکمرانی داده ها برای تهیه و تدوین اسناد و استانداردهای داده ای دارد. این استانداردها باعث اولویت بندی و هدایت فعالیت های مدیران و ذی نفعان داده در سازمان شده و ارزش داده را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد. بنابراین دست آورد های حکمرانی داده ها تضمین کیفیت، شــفافیت رویه ها و پاسخگویی در قبال داده ها و … است.

فیلم ارائه