در سه دهه اخیر که فناوری اطلاعات به تدریج از یک کالای لوکس در سازمانها به یک نیاز ضروری و محوری برای تمامی فعالیتها تبدیل شد، حجم محدود داده و نرخ پایین تولید آن در یک سازمان، نیاز به سیاستگذاری و راهبری داده را چندان محسوس نشان نمیداد. در چند سال اخیر و به مدد رشد شبکههای اجتماعی، گوشیهای هوشمند، حسگرهای مختلف و سایر فناوریهای حوزه اینترنت اشیا، دوربینهای نظارتی، صفحات وب و نیز توسعه نرمافزارهای سازمانی، نرخ تولید داده و به تبع آن حجم دادههای یک سازمان با جهش عظیمی مواجه شده است؛ دادههایی که علاوه بر نیاز به ذخیره و پردازش، نیازها و ضرورتهای جدیدی را هم با خود به ارمغان آورده اند.
اینکه دادهها چگونه ذخیره شوند، چگونه در دسترس افراد مناسب قرار گیرند، چگونه کیفیت آنها کنترل شود، با چه ابزارهایی آنها را تحلیل کنیم و مسائلی از این دست؛ باعث به وجود آمدن شاخه جدیدی در علم داده به نام «حکمرانی یا راهبری داده» شده است. همه داستان حکمرانی داده این است که دادههای جمعآوری شده در یک کسب و کار، چگونه مدیریت و اداره شوند.
برای آشنایی با حکمرانی داده؛ چیستی و چرایی، اهداف، مزایا، چالشها، فرآیند و چارچوب آن، این فایل را دانلود کنید: حکمرانی داده