دستاوردهای اندیشکده
شفافیت برای ایران
سال ۱۳۹۸، سالی شلوغ و با حجم کاری بالا برای «شفافیت برای ایران» بود. در این فصل، برخی از موفقیت‌های کوچکی که اندیشکده در این سال کسب کرد و آن را برای نیل به اهداف بزرگترش امیدوار کرد، معرفی می‌شوند.

کسب رتبه‌ سوم و ششم اولین دوره جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی توسط «اندیشکده شفافیت برای ایران» به خاطر پروژه‌های «مشاوره در راهبری پروژه‌های شفافیت در شورای اسلامی و شهرداری تهران» و «طراحی مکانیزم‌های مبتنی بر رویکرد شفافیت در مجلس شورای اسلامی»

اولین دوره جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی در دی‌ماه ۱۳۹۸ ذیل «سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» برگزار گردید. ۵۰ پروژه انجام شده از ۱۶ اندیشکده به مرحله نهایی این مسابقه راه پیدا کردند و از میان مجموعه این پروژه‌ها اندیشکده شفافیت برای ایران به واسطه دو پروژه: «مشاوره در راهبری پروژه‌های شفافیت در شورای اسلامی و شهرداری تهران» و «طراحی مکانیزم‌های مبتنی بر رویکرد شفافیت در مجلس شورای اسلامی» به ترتیب رتبه سوم و ششم این کنفرانس را کسب کرد.

تفاهم‌نامه‌ها

یکی از راهبردهای اندیشکده شفافیت برای ایران برای پیش‌برد موضوع شفافیت در نهادها و سازمان‌های مختلف و پیگیری و مطالبه‌گری تحقق آن‌ها، عقد تفاهم‌نامه با شخصیت‌های حقوقی است؛ مراکزی که نسبت به موضوع شفافیت و دیگر مفاهیم پیشگیری از فساد و تحقق آن در مرکز خود استقبال کرده‌اند. این تفاهم‌نامه‌ها بستری برای گسترش فعالیت‌ها و انجام پروژه‌های تخصصی در موضوع مبارزه با فساد قلمداد می‌شود.

«اندیشکده شفافیت برای ایران« در سال ۱۳۹۸ با ۳ مرکز تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

تفاهم‌نامه با «مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار»
فروردین ۱۳۹۸

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲طی قانون اصلاح مواد ۱، ۶و ۷قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی، هیأتی را تحت عنوان «هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» پیش‌بینی نمود. این هیأت که فراقوه‌ای و با عضویت اعضای اصلی بخش غیردولتی می‌باشد، بعدها در ماده ۵۷قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، کامل‌تر شده و وظایف و اختیارات آن نیز به شکل بهتری مدنظر قرار گرفت. با توجه به نزدیکی و همبستگی اقدامات منتج به بهبود محیط کسب و کار با اهداف پیاده‌سازی و توسعه دولت الکترونیکی، همچنین وظیفه ذاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص و همچنین مصوبه شماره ۵۳۶۰۷/ت ۵۰۴۴۱ ه مورخ ۱۳۹۳/۵/۱۵ هیأت محترم وزیران، مقرر گردید تا مرکزی جامع با عنوان "مرکز ملی پایش محیط کسب و کار" تاسیس شود.

به موجب این تفاهم‌نامه، «مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی» می‌پذیرد:

  1. در پروژه‌ها و حوزه‌های مورد علاقه و تأیید، از فعالیت‌های اندیشکده حمایت نماید.
  2. اندیشکده را در تأمین نیروی انسانی و ارتقاء سامانه‌های آن، حسب مورد، یاری نماید.
  3. در امر تهیه زیرساخت‌های تحقق شفافیت، اندیشکده را در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز یاری نماید.
  4. در تهیه زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای توسعه سامانه‌های مرتبط با شفافیت، اندیشکده را یاری نماید.

همچنین به موجب این تفاهم‌نامه، «اندیشکده شفافیت برای ایران» می‌پذیرد:

  1. در تهیه متون قانونی مرتبط با شفافیت، مرکز را یاری نماید.
  2. در حوزه‌های مرتبط و مورد علاقه و تأیید، به مرکز مشاوره دهد.
  3. سامانه‌های خود را در راستای پیشبرد شفافیت در مرکز، در اختیار مرکز قرار دهد.
  4. اندوخته دانشی خود را برای مدیریت هرچه بهتر مرکز در پیشبرد اهداف آن، در اختیار قرار دهد.
  5. در امر تحقیق و توسعه علمی سازوکارها و سامانه‌های مرتبط با شفافیت و داده‌ی باز، مرکز را یاری نماید.
  6. در ترویج و ایجاد کمپین‌های مردمی برای ترویج اقدامات حوزه‌ی شفافیت و داده‌ی باز، مرکز را یاری نماید.
  7. در آموزش کارکنان پیرامون شفافیت مفاهیم و همچنین استفاده از سامانه‌های مرتبط، مرکز را یاری نماید.
تفاهم‌نامه با «شورای اجرایی فناوری اطلاعات»
آبان ۱۳۹۸

اهداف تشکیل «شورای اجرایی فناوری اطلاعات»:

  • تعیین خط مشی‌های اجرایی در قلمرو فناوری اطلاعات، جهت توسعه و استقرار دولت الکترونیک
  • ایجاد زمینه و بستر گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور
  • برنامه‌های توسعه‌ بخش‌های مختلف در چارچوب سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین مربوط

و از جمله وظایف این شورا، می‌توان این موارد را نام برد:

  • تصویب اهداف و خط مشی‌های اجرایی توسعه صنعت و کاربری فناوری اطلاعات براساس سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی
  • تصویب خط مشی‌ها و اعمال هماهنگی‌های اجرایی و فنی لازم در گسترش به‌کارگیری فناوری اطلاعات در ارائه خدمات الکترونیک در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی
  • تصویب نقشه فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بخش غیردولتی برای توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در خدمات عمومی

به موجب این تفاهم‌نامه، «شورای اجرایی فناوری اطلاعات» می‌پذیرد:

  1. حمایت مالی و معنوی از فعالیت‌های مورد تایید و توافق اندیشکده؛
  2. حضور نماینده اندیشکده در دبیرخانه شورا به عنوان مشاور دبیرخانه؛
  3. انتقال اطلاعات و دانش در عین رعایت مصالح ملی و امنیتی به اندیشکده؛
  4. ایجاد هماهنگی در جهت توسعه‌ همکاری اندیشکده با دیگر نهادهای دولتی مرتبط؛
  5. ایجاد بستر مناسب در جهت مشارکت هرچه بیشتر اندیشکده در انجام وظایف شورا؛ (ناظر به بند 4 تفاهم‌نامه)
  6. ایجاد بستر مناسب جهت برگزاری جلسات فنی و کارشناسی در راستای پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه و مشارکت فعال در جلسات دو ماهانه. (مندرج در ماده 6 تفاهم‌نامه)

همچنین به موجب این تفاهم‌نامه، اندیشکده شفافیت برای ایران می‌پذیرد:

  1. مشارکت حداکثری در مشاوره، طراحی و اجرای امور مورد تفاهم؛ (ناظر به بند 4 تفاهم‌نامه)
  2. رعایت اصل محرمانگی اطلاعات و اسناد مبادله شده و حذف قطعی آن‌ها در صورت درخواست شورا؛
  3. ایجاد بستر مناسب برای توسعه همکاری شورا با دیگر سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، رسانه‌ها و فعالان مردمی و اجتماعی؛
  4. اخذ یا تمدید همه‌ی مجوزهای لازم برای فعالیت‌های مرتبط با موضوع تفاهم به شکلی که تا پایان مدت این تفاهم‌ معتبر باشند؛
  5. ایجاد بستر مناسب جهت برگزاری جلسات فنی و کارشناسی در راستای پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه و مشارکت فعال در جلسات ماهانه؛ (مندرج در ماده 6 تفاهم‌نامه)
تفاهم‌نامه با «سازمان بازرسی کل کشور»
اسفندماه ۱۳۹۸

«سازمان بازرسی کل کشور» به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های بخش غیردولتی برای پیشبرد اهداف مربوط به گسترش شفافیت، افزایش پاسخگویی دستگاه‌های عمومی در تحقق نظارت الکترونیک، ارتقای سلامت نظام اداری، پیشگیری از فساد و ایجاد امکان مشارکت بیشتر مردم و نهادهای مرتبط در پیشگیری و کشف مفاسد، این تفاهم‌نامه را در اجرای بند (الف) ماده یازده قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور با «اندیشکده شفافیت برای ایران منعقد می‌نماید»

  1. حمایت معنوی از فعالیت‌های مورد توافق با اندیشکده
  2. تأمین منابع مالی و امکانات مورد نیاز اجرای طرح‌های مورد توافق در چارچوب موضوع ماده ۸ این تفاهم‌نامه

اندیشکده شفافیت برای ایران موارد ذیل را به عنوان تعهدات خود می‌پذیرد:

  1. مشارکت در مشاوره، طراحی و اجرای امور مورد تفاهم
  2. امانت‌داری در خصوص اطلاعات مورد استفاده یا تولید شده و تعهد به حفظ و عدم انتشار آن‌ها و رعایت اصول محرمانگی
  3. یجاد بستر مناسب برای توسعه همکاری سازمان با دیگر سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد، رسانه‌ها و فعالان مردمی و اجتماعی
  4. اخذ یا تمدید مجوزهای لازم برای فعالیت‌های موضوع تفاهم به شکلی که تا پایان مدت این تفاهم معتبر باشند.
  5. تفاهم‌نامه حاضر فی‌مابین سازمان و اندیشکده واجد اعتبار بوده و اندیشکده متعهد می‌گردد که از ارائه آن به سایر دستگاه‌ها، نهادها و سایر تشکل‌های دولتی و غیردولتی خودداری نماید.
انتصابات

از اهداف «اندیشکده شفافیت برای ایران»، پیشبرد شفافیت و دیگر مفاهیم پیشگیری از فساد از طریق فرآیندها و ظرفیت‌های قانونی کشور در نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی است. در این راستا، اندیشکده از ابتدای تأسیس، فعالیت‌های متنوعی را انجام داده و در سال ۱۳۹۸ پیشرفت قابل توجهی نیز در این فعالیت‌ها ایجاد شده است. ۱۰ سازمان و نهاد جدید در این سال، «اندیشکده شفافیت برای ایران» یا یکی از اعضای آن را با هدف استفاده از اندیشکده، در کارگروه‌ها و مناصب مربوط به پیشگیری و مبارزه با فساد، منصوب کردند.

عضو کمیته شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران
فروردین ۱۳۹۸

س از پیگیری‌ها و مذاکرات انجام شده، دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در اسفند ۱۳۹۷دستور تشکیل کمیته شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران را صادر فرمودند. پورتال شفافیت این سازمان (shafaf.ito.gov.ir) از جمله‌ خروجی‌های فعالیت این کمیته است. زیرساخت این فعالیت‌ها عموما رویکردهایی مبتنی بر حکمرانی داده بوده است.

مشاور رئیس کمیته شفافیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اردیبهشت ۱۳۹۸

از اقدامات انجام شده در تعامل با کمیته شفافیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان به مشارکت در تهیه برنامه گام دوم شفافیت وزارت ارشاد و هم‌چنین مشارکت در تهیه‌ی برخی فرآیند‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی اشاره کرد. علاوه بر موارد مذکور، مشارکت در طراحی و توسعه‌ی استانداردهای داده‌‌ و پورتال داده وزارتخانه در حال انجام است.

عضویت ناظر کارگروه ملی تعامل‌پذیری دولت الکترونیک
اردیبهشت ۱۳۹۸

در سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ذیل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات، اولین بند سیاستی، توجه به کسب جایگاه برتر در منطقه در زمینۀ توسعۀ دولت الکترونیک (بند ۳۲) است و با توجه به بند «ث» مادۀ ۶۷ قانون برنامۀ ششم، همۀ دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخ‌گویی الکترونیکی به استعلام‌های موردنیاز سایر دستگاه‌های اجرایی را فراهم کنند. تصویب آیین‌نامۀ اجرایی این وظیفۀ مهم به شورای عالی فضای مجازی سپرده شد (تبصرۀ یک بند «ث» مادۀ ۶۷ ق.ب.ش). این آیین‌نامه در جلسۀ پنجاه‌وچهارم شورای عالی تصویب شد و بر اساس مادۀ ۶ آن، «کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی» با ترکیبی از نمایندگان قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مرتبط اعم از اجرایی، امنیتی و نظامی ایجاد شد. با انتصاب دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات پیرو ابلاغ رئیس‌جمهور و انجام‌دادن اقدامات لازم برای تعیین اعضای کارگروه، اولین جلسۀ کارگروه در ۲۱خرداد۱۳۹۸ با حضور جناب آقای دکتر فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی برگزار شد.

دبیر کمیته شفافیت قوه قضائیه
خرداد ۱۳۹۸

با انتصاب حجه‌الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، موضوع شفافیت نیز، عرصه بیشتری برای فعالیت در این قوه پیدا کرد. با هماهنگی‌ها و تعاملات انجام شده و بیان نکات و موارد مرتبط با شفافیت و ضرورت تحقق آن برای ریاست قوه، کمیته‌ای با عنوان کمیته شفافیت در ذیل کارگروه تحول قضائی تشکیل و آقای دکتر ثنایی، مدیرعامل اندیشکده شفافیت برای ایران به عنوان دبیر این کمیته منصوب شدند.

عضو کمیسیون مبارزه با فساد و حمایت قضائی اتاق بازرگانی تهران
مرداد ۱۳۹۸

کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران کار خود را از خرداد 98 به ریاست دکتر فروزان‌فرد و با شکل‌گیری دوره جدید اتاق بازرگانی تهران آغاز نمود. این کمیسیون که به دنبال دغدغه جدی اعضای اتاق تهران نسبت به موضوع مقابله با فساد و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد و بخش خصوصی شکل گرفت و از مجموعه‌های تخصصی مختلفی در این حوزه جهت نقش‌آفرینی و مشارکت دعوت به عمل آورد. در همین راستا اندیشکده شفافیت برای ایران نیز به عنوان عضو مدعو از مرداد 98 به این کمیسیون پیوست. این کمیسیون به طور خاص در مدت فعالیت خود موضوعات مختلفی در حوزه مقابله با فساد از جمله لوایح مدیریت تعارض منافع و شفافیت، کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد، سوت زنی و... را در دستور کار خود قرار داده است.

مشاور دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات
آبان ۱۳۹۸

با توجه به اهمیت موضوع دولت الکترونیک و داده‌ی باز در ترویج و تحقق شفافیت در ساختار حاکمیتی کشور، اندیشکده شفافیت برای ایران همواره پیگیر پیشرفت و تحقق این موضوعات بوده است. از اوایل این سال تعاملاتی میان دبیر این شورا و مسئول تیم حکمرانی داده و داده‌ی باز اندیشکده ایجاد شد و با ادامه این تعاملات در آبان‌ماه، با هدف گسترش تعاملات و استفاده از ظرفیت‌ها، مسئول این تیم به نمایندگی از اندیشکده به عنوان مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از سوی ایشان منصوب شد.

دبیر کمیته شفافیت ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی نهاد ریاست جمهوری
آبان ۱۳۹۸

بنا به ضرورت‌ مبارزه با فساد و پیرو صدور فرمان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در مبارزه با فساد اقتصادی و ارتقای سلامت اداری در دهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۰، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل گردید و موظف به خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این‌باره از طریق اقدام همه جانبه قوای سه‌گانه مخصوصا دو قوه مجریه و قضاییه شد. این ستاد تا سال 1384 در دولت هشتم، سال 1392 دولت نهم و دهم بعد از آن دولت یازدهم و دوازدهم به فعالیت خود ادامه داد و در حال حاضر با ریاست معاون رئیس جمهور فعالیتش ادامه دارد. با توجه به نقش شفافیت در مبارزه با فساد، از آبان‌ماه سال 1398، اندیشکده شفافیت برای ایران نیز به جلسات این ستاد دعوت شد و بعد از مدتی به عنوان دبیر کمیته شفافیت این ستاد منصوب گردید.

دبیر ستاد حقوق عامه مرکز وکلای قوه قضائیه
آذر ۱۳۹۸

با توجه به اهمیت پیگیری‌های حقوقی در تحقق شفافیت در نهادها و سازمان‌های مختلف کشور و ضرورت بی‌بدیل آن، مرکز وکلای قوه قضائیه یکی از نهادهایی بود که اندیشکده شفافیت برای ایران برای پیشبرد این موضوع وارد تعامل با آن شد. با توجه به رویکرد مثبت آقای دکتر علی بهادری ریاست این مرکز به موضوع شفافیت و افزایش سطح تعاملات، ایشان در حکمی مسئول تیم حقوقی اندیشکده را به نمایندگی از اندیشکده به عنوان «دبیر کمیسیون حمایت از حقوق عامه» منصوب کردند. محورهای مورد انتظار (مأموریتی) کمیسیون حمایت از حقوق عامه

  • رصد و پایش تکالیف قانونی نهادهای حاکمیتی به عنوان حقوق مسلم شهروندان
  • تبیین و تنقیح نظام هنجاری (حقوق و تکالیف) در حوزه شفافیت، مشارکت مردمی و مبارزه با فساد
  • ایجاد هم افزایی و تلاش برای اصلاح و ارتقاء نظام حقوقی کشور در راستای کارآمدی حاکمیت و تامین حداکثری حقوق شهروندان به عنوان صاحب و ذینفع اصلی حکومت
  • پیگیری و مطالبه حقوق تحقق تکالیف قانونی از دستگاههای اجرایی و مراجع قضایی
  • تلاش برای ارتقاء آگاهی های عمومی از رهگذر برگزاری برنامه های آموزشی و ترویجی حقوق شهروندی
عضو مدعو کمیسیون لوایح هیئت دولت در بررسی لوایح شفافیت و مدیریت تعارض منافع

پیرو پیگیری‌های اندیشکده شفافیت برای ایران در تدوین ادبیات قانونی حوزه مقابله با فساد، لوایح شفافیت و تعارض منافع از ابتدا مورد توجه قرار گرفت و در این راستا اندیشکده به عنوان مهمترین مرجع بررسی و بهبود این اسناد شناخته شده و به عنوان عضو مدعو در کمیسیون لوایح هیئت دولت مورد دعوت قرار گرفت. در این جلسات تلاش شد موارد ارتقاء و اصلاح تا حد ممکن منعکس گردد.

عضو کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران

تعاملی که از سال 96 با کمیته شفافیت و شورای شهر تهران شکل گرفته بود، تاکنون ادامه دارد که از مهم‌ترین محورهای آن می‌توان به پیگیری برای انتشار داده‌های بیشتر و باکیفیت‌تر در پورتال شفافیت شهرداری تهران اشاره کرد.

سفرای شفافیت

سفیر شفافیت، فردی است که در راستای ترویج و پیاده‌سازی مفهوم شفافیت، رویکردی مثبت داشته باشد و پیش‌بینی شود می‌تواند عملکردی بهتر و چشم‌گیرتری در تحقق شفافیت در حوزه تخصصی خود داشته باشد.

خروجی‌هایی یک سفیر شفافیت را می‌توان انجام پروژه‌های تخصصی پیاده‌سازی شفافیت در حوزه تخصصی سفیر به همراه اندیشکده شفافیت برای ایران و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف ترویج و گفتمان‌سازی شفافیت با نگاه تخصصی سفیر دانست. «شفافیت برای ایران» تا به امروز سه نفر را در حوزه‌های متخلف به عنوان سفیر انتخاب کرده و تعاملاتش را ادامه می‌دهد و افراد دیگر در حوزه‌های دیگر نیز مد نظر هستند که در سال 99 انشاالله به خروجی خواهد رسید. با سفرای شفافیت آشنا شوید:

آقای دکتر محمدجواد نعناکار
دی‌ماه ۱۳۹۷

با توجه به تعاملات اندیشکده شفافیت برای ایران و سازمان فناوری اطلاعات و اهمیت پیشبرد موضوع دولت الکترونیک و داده‌‌ی باز در این سازمان، طی تعاملات صورت گرفته میان مسئول تیم «حکمرانی داده و داده‌ی باز» اندیشکده و مدیر کل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، آقای «محمدجعفر نعناکار» به عنوان اولین سفیر شفافیت انتخاب شد.

آقای قاضی‌زاده هاشمی
فروردین‌ماه ۱۳۹۸

مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین اهداف اندیشکده شفافیت برای ایران برای تحقق شفافیت در نظام سیاسی کشور می‌باشد و فعالیت‌های گوناگونی نیز برای نیل به این هدف انجام شده است. یکی از این فعالیت‌ها که تیم مجلس اندیشکده پیگیر آن است، برقراری تعامل با نمایندگانی است که نگاه مثبت و ویژه‌ای به شاخص‌های شفافیت مجلس دارند و علاوه بر اینکه خود از طرفداران شفافیت هستند،‌ پیگیر تحقق شاخص‌های آن در مجلس نیز می‌باشند. آقای «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» یکی از این نمایندگان در مجلس دهم بودند که با هدف افزایش تعاملات به عنوان سفیر شفافیت انتخاب شدند

آقای مهندس علی فیروزی
فروردین‌ماه ۱۳۹۸

از مهم‌ترین موانع رونق تولید،‌ فرآیندهای سخت و پیچیده اخذ مجوزهای کسب و کار و رانت‌های موجود آن در کشور است و یک از اولین راهکارها، تحقق شفافیت در این فرآیند است. با پیگیری‌های انجام شده توسط تیم‌حکمرانی داده‌ و داده‌ی باز اندیشکده، تعاملاتی میان آقای «علی فیروزی» رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار و اندیشکده شفافیت برای ایران برای تحقق شفافیت در این موضوع برقرار شد و با توجه به گسترش تعاملات و با هدف نیل خروجی‌های بیشتر، ایشان به عنوان سفیر شفافیت انتخاب شدند.