بررسی دستاوردهای توافق بین‌المللی «همکاری برای حکومت باز»، چالش‌ها و مسیر پیش رو

درباره سازمان «همکاری برای حکومت باز» سازمان «همکاری برای حکومت باز» (Open Government Partnership or OGP) یک سازمان بین‌المللی است که در قالب یک توافق بین المللی به همین نام، از سال ۲۰۱۱ به این طرف، در ترویج حکومت داری […]

2

شفافیت برای ایران
موضوع ارائه بررسی دستاوردهای توافق بین‌المللی «همکاری برای حکومت باز»، چالش‌ها و مسیر پیش رو
ارائه دهنده دکتر کوثر گوهری
مدت زمان ارائه ۹۶ دقیقه
مطالعه بیشتر https://tp4.ir/cVvr
بحث و گفتگو پیرامون این موضوع https://discuss.tp4.ir/c/RelatedtoTransparency/opengov/22

درباره سازمان «همکاری برای حکومت باز»

سازمان «همکاری برای حکومت باز» (Open Government Partnership or OGP) یک سازمان بین‌المللی است که در قالب یک توافق بین المللی به همین نام، از سال ۲۰۱۱ به این طرف، در ترویج حکومت داری باز تلاش می‌کند. تاکنون ۷۹ کشور به این توافق پیوسته‌اند و بیش از ۴۰۰۰ تعهد از طریق «برنامه عملیاتی ملی» برای تحقق حکومت داری باز ارائه کرده‌اند. سازمان «همکاری در حکومت باز» درباره نوع و کیفیت تعهدات به کشورهای عضو در همین رابطه مشاوره می‌دهد و خدمات دیگری نیز برای آفرینش و اجرای تعهدات قوی در «برنامه‌های عملیاتی ملی کشورها ارائه می‌کند. در عین حال آنچه برای این سازمان اهمیت ویژه دارد مشارکت مردمی و گروه‌های مدنی در پروسه آفرینش «برنامه عملیاتی ملی» است. در واقع این سازمان، مشارکت مردمی و گروه‌های مدنی را یکی از پایه‌ها و ملزومات رسیدن به اصلاحات پایدار در زمینه «حکومت داری باز» و همچنین حفظ عضویت کشورهای عضو در OGP می شمارد.

نشست بررسی دستاوردهای OGP، به معرفی روش ارزیابی این موسسه از پروسه co-creation یا روش ارزیابی مشارکت گروه‌ها و نهادهای مدنی برای تهیه «برنامه عملیاتی ملی» می‌پردازد و دستاوردها و چالش‌های این توافق را در مسیر تحقق «حکومت داری باز» بررسی می‌کند. مشارکت گروه‌های مردمی و نهادهای مدنی در پروسه آفرینش «برنامه عملیاتی ملی» در بسیاری از کشورها دچار چالش‌های جدی بوده و موانع متعددی برای اجرایی شدن «برنامه‌های عملیاتی ملی» ایجاد کرده است. OGP برای برطرف کردن این چالش‌ها چشم اندازهایی را در نظر گرفته که این نشست به آنها خواهد پرداخت.

سرفصل‌های وبینار

  • معرفی سازمان «همکاری برای حکومت باز (OGP)»
  •  معرفی گزارش‌های مستقل پیشرفت (Independent Progress Reports)
  • روش ارزیابی co-creation یا مشارکت گروه‌ها و نهادهای مدنی برای تهیه «برنامه عملیاتی ملی»
  • موفقیت‌ها، چالش‌ها و مسیر پیش رو

درباره سخنران

کوثر جمشیدی گوهری، در ایران تحصیلات کارشناسی خود را در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۲ میلادی) به پایان برد و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. وی در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه بالتیمور مدرک دکترای حقوق خود را کسب کرد و پس از آن به افغانستان برای همکاری با موسسه دیدبان شفافیت افغانستان رفت. کوثر گوهری در سال ۲۰۱۶ به عنوان محقق با موسسه شاهد جهانی در زمینه فساد در استخراج منابع طبیعی همکاری کرد و پس از آن در بخش گزارش‌های مستقل پیشرفت (Independent Progress Reports) با موسسه «همکاری برای دولت باز» (Open Government Partnership) مشغول به کار شد. خانم گوهری هم اکنون با دانشگاه جرج تاون در تهیه پایگاه داده مربوط به مدیریت بحران کرونا در جهان همکاری می‌کند و همچنین تهیه کننده و راوی پادکست دایره شفافیت با تمرکز روی برنامه‌هایی در راستای شفافیت، مشارکت شهروندی و مبارزه با فساد است.

فیلم ارائه