موج ملی شفافیت‌خواهی در کشور به راه افتاده است.

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه و به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در پنل گزارشات این همایش، آقای […]

موج ملی شفافیت‌خواهی در کشور به راه افتاده است.

همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه و به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در پنل گزارشات این همایش، آقای دکتر ثنایی، مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران در سخنانی گفت: موج ملی شفافیت خواهی در کشور به راه افتاده است و گفتمان مهمترین و اصلی‌ترین راه در حوزه شفافیت است. البته شفافیت یک اقدام نیست بلکه یک سبک حکمرانی جدید است که این سبک آغاز شده است. حوزه شفافیت و مبارزه با فساد در کشور زیاد جدی گرفته نشده است در حالی که دانشگاه در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد. ولی دانشگاه‌ها که با پول بیت‌المال دانشجو پرورش می‌دهند در مبارزه با فساد کاری انجام ندادند.
مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد عزم و اراده لازم  وجود ندارد، گفت: البته در مبارزه با فساد نسبت به سال گذشته و یا چند سال پیش روند خیلی بهتری در پیش گرفتیم ولی هنوز به سرعتی که لازم است نرسیدیم.
ثنایی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود در حوزه مبارزه با فساد قانون زیاد وجود دارد ولی مشکل در اجرا است با این موضوع موافق نیستم. زیرا در مبارزه با فساد قانون زیاد داریم ولی قانون خوب اجرا پذیر کم است.  نمونه بارز آن قانون دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات است که بنده کاملا به آن معترضم. وقتی در مسائل شفافیت مشکلات فنی وجود دارد نباید انتظار داشت که مبارزه با فساد خوب پیش رود. همچنین فقدان شناخت شفافیت توسط کسانی که مسئول موضوع هستند و نمی‌‌دانند باید در این باره چه کاری انجام دهند، سبب شده موضوع شفافیت به خوبی اجرا نشود. در این راه باید پروژه‌های شفافیت که همانا انتشار اطلاعات است با پروژه‌های مبارزه با فساد از هم جدا شود.
مسئول اندیشکده شفافیت درباره بعضی از موضوع‌هایی که این نهاد درباره آن فعالیت می‌کند، اظهار داشت: شفافیت با چند مفهوم در هم آمیخته شده که یکی افشاگری است. همچنین شخصیت سیاسی و اقتصادی در افشاگری با یکدیگر متفاوت هستند. اما گزارشگری تخلف، مشارکت مردم از نظر کاربردی و سنجش شفافیت حاکمیت شرکتی از جمله موضوع‌هایی است که اندیشکده شفافیت در آن ورود کرده است. این اندیشکده ‌ در قالب یک تیم دانشجویی تلاش کرده که بتواند به عنوان مشاور و در اجرای پروژه‌ها در راستای شفافیت برای مبارزه با فساد تلاش کند.

متن اصلی خبر