آیا افزایش تعداد مشتریان همیشه خبر خوبی است؟

  • ۴ فروردین ۱۳۹۹
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

درآمد خلبانان در گرو رونق صنعت هواپیمایی است و رونق این صنعت عامل رونق اقتصاد. افزایش درآمد مهندسین عمران در گرو رونق بازار مسکن است و رونق این بازار، عامل رونق اقتصاد. آیا افزایش درآمد شاغلین همه اصناف را می‌توان […]

آیا افزایش تعداد مشتریان همیشه خبر خوبی است؟

درآمد خلبانان در گرو رونق صنعت هواپیمایی است و رونق این صنعت عامل رونق اقتصاد. افزایش درآمد مهندسین عمران در گرو رونق بازار مسکن است و رونق این بازار، عامل رونق اقتصاد. آیا افزایش درآمد شاغلین همه اصناف را می‌توان خبر خوبی دانست که به رشد اقتصاد و سرمایه اجتماعی جامعه کمک می‌کند؟

یکی از انواع تعارض منافع، «تعارض منافع درآمد و وظیفه» است؛ یعنی در بعضی اصناف، اگر سیستم درآمد شاغلین آن صنف اشتباه باشد، هرچه‌قدر کارشان را بهتر انجام دهند،‌ مشتری کمتری پیدا می‌کنند و در نتیجه درآمدشان هم کمتر می‌شود. در این حالت این افراد در موقعیت تعارض منافع قرار دارند که آیا کارشان را به بهترین شکل انجام دهند یا به درآمد آینده خود فکر کنند؟

«تعارض منافع درآمد و وظیفه» را می‌توان با اصلاح سیستم درآمدی شاغلین آن صنف، مدیریت کرد. مثلاً در خیلی از کشورها، پزشکان با ویزیت بیمار پولی را دریافت نمی‌کنند بلکه هر پزشک مسئول سلامتی تعداد افراد مشخصی است و هرچه‌قدر این افراد بیشتر بیمار شوند،‌ درآمد آن پزشک کمتر می‌شود و هرچه‌قدر این افراد سالم‌تر باشند،‌ درآمد بیشتری نصیب پزشک می‌شود.

این طرح را می‌توان در قالب طرح پزشک خانواده در کشور ایران پیاده کرد که البته جزئیات زیادی دارد که باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه کنید. https://tp4.ir/U5Nm