می‌دانستید خودروسازهای داخلی، خود، مرجع رسیدگی به شکایاتی که از آن‌ها می‌شود هستند؟!

  • ۵ فروردین ۱۳۹۹
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • یک دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

رجع رسیدگی به شکایات و تخلفات خودروسازهای داخلی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن، تجارت فعالیت می‌کند. از طرفی رئیس خودروسازی‌های داخلی را هم وزیر صنعت،‌ معدن، تجارت مشخص می‌کند. یعنی شکایت […]

می‌دانستید خودروسازهای داخلی، خود، مرجع رسیدگی به شکایاتی که از آن‌ها می‌شود هستند؟!

رجع رسیدگی به شکایات و تخلفات خودروسازهای داخلی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن، تجارت فعالیت می‌کند. از طرفی رئیس خودروسازی‌های داخلی را هم وزیر صنعت،‌ معدن، تجارت مشخص می‌کند. یعنی شکایت از یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت را باید نزد یکی دیگر از زیرمجموعه‌های آن ببرید!

 

یکی از انواع تعارض منافع، «تعارض منافع ناظر و منظور» است. یعنی فرد یا نهادی که باید مورد نظارت قرار بگیرد، خودش نظارت بر خودش را انجام می‌دهد. این تعارض منافع می‌تواند بستر ایجاد فسادها و ناکارامدی‌های زیادی شود که با مدیریت آن، باید از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

یکی از مصادیق این نوع از تعارض منافع را در مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم. «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» که مسئول بررسی تخلفات و شکایات از نمایندگان است را نمایندگانی تشکیل می‌دهند که منتخب همه نمایندگان هستند. یعنی نمایندگان مجلس خودشان افرادی را انتخاب می‌کنند که بر آن‌ها نظارت کنند! به نظر شما این فرآیند باعث ناکارامدی نمایندگان مجلس و شکل‌گیری فساد نیست؟

 

برای مطالعه بیشتر به این لینک مراجعه کنید. https://tp4.ir/aGUp