آیا دولت در بازار سرمایه تعارض منافع دارد؟ / قسمت هشتم: دریافت دستمزد اعضای غیر دولتی شورا از سازمان بورس

  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

توضیح موقعیت تعارض منافع: اعضای دولتی شورای عالی بورس، حقوق خود را از همان سمت دولتی خود دریافت می‌کنند، اما اعضای غیر دولتی شورای عالی بورس مطابق با قانون، حقوق خود را از سازمان بورس دریافت می‌کنند (مطابق با تبصره […]

آیا دولت در بازار سرمایه تعارض منافع دارد؟ / قسمت هشتم: دریافت دستمزد اعضای غیر دولتی شورا از سازمان بورس

توضیح موقعیت تعارض منافع:

اعضای دولتی شورای عالی بورس، حقوق خود را از همان سمت دولتی خود دریافت می‌کنند، اما اعضای غیر دولتی شورای عالی بورس مطابق با قانون، حقوق خود را از سازمان بورس دریافت می‌کنند (مطابق با تبصره ماده ۱۳ قانون بازار اوراق بهادار حق حضور اعضای غیر دولتی شورا در جلسات شورا، به پیشنهاد رئیس شورا و با تصویب شورا تعیین و از محل بودجه سازمان پرداخت میشود). از سوی دیگر یکی از وظایف اصلی این شورا، نظارت بر سازمان بورس است. ممکن است این دریافت حقوق روی این شان نظارت تاثیر داشته باشد. این دریافت هزینه به نوعی یک موقعیت تعارض منافع برای اشخاص حقیقی و غیردولتی عضو شورای عالی بورس در رابطه با نظارت بر سازمان بورس ایجاد می‌کند.

 

پیامدها:

انجام ندادن درست وظایف و اثرگذاری روی شیوه نظارت بر سازمان بورس توسط اعضای غیر دولتی شورای عالی بورس از مهمترین پیامدهای این موقعیت تعارض منافع است.

 

توضیح راهبرد:

در این خصوص وزارت اقتصاد می‌بایست مکلف شود تا نسبت به جبران خدمات اعضای غیر دولتی شورا، در بودجه‌های سنواتی، منابع دولتی تأمین نماید.