انتشار کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: علی حسن‌زاده
  • لینک کوتاه:

با هدف آشنایی عموم مردم بخصوص کارشناسان با صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد منتشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، در راستای آشنایی عموم […]

انتشار کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی

با هدف آشنایی عموم مردم بخصوص کارشناسان با صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، در راستای آشنایی عموم مردم بخصوص کارشناسان با صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، دفتر امور شرکت‌های دولتی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» را منتشر کرد.

در مقدمه کتاب مذکور آمده است: «وجود اطلاعات مالی شفاف و مقایسه‌پذیر یکی از ارکان مهم پاسخگویی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی آگاهانه و از ملزومات توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است. صاحبان سرمایه، اعتباردهندگان، دولت و دیگر استفاده‌کنندگان برای تصمیم‌گیری در زمینه خرید، فروش، نگهداری سهام، اعطای وام، ارزیابی عملکرد مدیران و دیگر تصمیمات اقتصادی مهم به اطلاعات مالی معتبر، مربوط و قابل فهم نیاز دارند. سرمایه‌گذاران زمانی در یک واحد اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اولا، درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند و ثانیا، آن اطلاعات قابل اطمینان باشد. همچنین اعتباردهندگان بدون اطلاع از وضعیت مالی و عملکرد مالی یک واحد نمی‌توانند منابع مالی خود را در اختیار آن قرار دهند. دولت هم در تصمیم‌گیری‌های مالی مختلف در سطح اقتصاد به اطلاعات مالی نیاز دارد. همه این تصمیمات سرنوشت اداره منابع اقتصادی را رقم می‌زند.

نقش گزارشگری مالی چنین است که این فرآیند باید اطلاعاتی مفید برای استفاده‌کنندگان برون سازمانی که مبادرت به اتخاذ تصمیمات تخصیص منابع می نمایند، فراهم آورد. گزارشگری مالی باید اطلاعاتی منصفانه (بی‌طرفانه یا بدون جانبداری) در اختیار گذارد تا تخصیص اثربخش منابع محدود را بهبود بخشد. «صورت‌های مالی» بخش اصلی فرایند گزارشگری مالی را تشکیل می‌دهند. به بیان دیگر، «صورت‌های مالی» هسته اصلی گزارشگری مالی است. اطلاعات مالی در قالب مجموعه‌ای شکل یافته تحت عنوان صورت‌های مالی که دربرگیرنده صورت‌های مالی اساسی و یادداشت‌های توضیحی و در برخی موارد اطلاعات متمم است، ارائه می شود. هدف صورت‌های مالی عبارت از ارائه اطلاعات تلخیص و طبقه‌بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده‌ از استفاده کنندگان صورت‌های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. صورتهای مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت با حسابدهی آن‌ها را در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته منعکس می کند.

در این کتاب به تشریح بخش‌های مختلف صورت‌های مالی براساس استانداردهای حسابداری بخصوص استاندارد شماره ۱ (ارائه صورت‌های مالی) و پیوست این استانداردها (بخش مفاهیم نظری گزارشگری مالی) پرداخته شده است. در تهیه و تدوین این کتاب و بخصوص در قالب پی نوشت‌ها تلاش شده است توضیحات تکمیلی با زبان ساده‌تری ارائه گردد تا زمینه فهم بیشتر بخش‌های مختلف صورت‌های مالی برای مخاطبین فراهم گردد».

کتاب «آشنایی با صورت‌های مالی» به قلم محمود سحابی تهیه و در ۴۸ صفحه منتشر شده و شامل ۶ بخش با عناوین «صورت وضعیت مالی»، «صورت سود و زیان»، «صورت سود و زیان جامع»، «صورت جریان وجه نقد»، «صورت تغییرات در حقوق مالکانه» و «یادداشت های توضیحی» و دو پیوست با عناوین «گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی» و «تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی» است.

برای دانلود  این کتاب ۴۸ صفحه‌ای اینجا کلیک کنید.