انتشار گزارش سنجش بهره‌وری شرکتهای دولتی توسط سازمان ملی بهره‌وری

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: علی حسن‌زاده
  • لینک کوتاه:

گزارش سنجش بهره‌وری شرکتهای دولتی توسط «سازمان ملی بهره‌وری ایران» منتشر گردید. این گزارش شامل اطلاعات سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ می‌باشد. بسیاری از داده‌ها و اطلاعات مندرج در این گزارش برای اولین بار در سطح نظام اجرایی کشور تولید و […]

انتشار گزارش سنجش بهره‌وری شرکتهای دولتی توسط سازمان ملی بهره‌وری

گزارش سنجش بهره‌وری شرکتهای دولتی توسط «سازمان ملی بهره‌وری ایران» منتشر گردید. این گزارش شامل اطلاعات سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ می‌باشد. بسیاری از داده‌ها و اطلاعات مندرج در این گزارش برای اولین بار در سطح نظام اجرایی کشور تولید و در اختیار عموم قرار گرفته است که می‌تواند ضمن ایجاد شفافیت عملکرد و پاسخگویی مبنایی مناسب برای تصمیم‌گیری سیاستگذاران به‌منظور ارتقای بهره‌وری در شرکت‌های دولتی را فراهم آورد.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، سهم و نقش شرکتهای دولتی، در رشد اقتصادی پایدار و مبتنی بر بهره‌وری، کلیدی و حائز اهمیت است. از یک سو سهم بالایی از ثروت عمومی کشور (اعم از زیرساختهای عمومی، منابع طبیعی و اراضی ملی) در اختیار این نهادهای عمومی است که مولدسازی آنها می‌تواند موجب جهش قابل توجه در رشد اقتصادی شود. از سوی دیگر شرکتهای دولتی به عنوان بازوی حاکمیت، برای پیگیری برخی اهداف عمومی و توسعه‌ای فعالیت می‌کنند که بهبود کارایی و اثربخشی درارائه خدمات و تحقق اهداف تعیین شده برای آنها می‌تواند به صورت غیرمستقیم به ارتقای بهرهوری و افزایش بازدهی در سایر فعالیت‌های اقتصادی کمک چشمگیری نماید. در نتیجه بهبود در بهره‌وری شرکتهای دولتی میتواند نقشی مهم در بهبود عملکرد دولت و شاخصهای اقتصادی داشته باشد.
در ایران شرکتهای دولتی حدود یک دهم از تولید ناخالص داخلی را به طور مستقیم خلق می‌کنند. بااینحال، پایین بودن سطح و رشد بهره‌وری این دسته از بنگاه‌های اقتصادی، در مقایسه با بنگاه‌های اقتصادی فعال در بخش خصوصی و سطح مطلوب بهره‌وری، یکی از دغدغه‌های همیشگی در نظام حکمرانی کشور بوده است و در دو دهه گذشته تلاش‌های زیادی به منظور افزایش بهره‌وری شرکتهای دولتی صورت گرفته است. با اینحال هیچکدام از این تلاش‌ها نتوانسته‌است به نحوی شایسته به بهبود وضعیت بهره‌وری شرکتهای دولتی منجر شود. به نظر می‌رسد بررسی علت این ناکامی،نقطه آغازین تلاش برای افزایش بهرهوری شرکتهای دولتی خواهد بود.

علاقه مندان جهت دانلود متن کامل این گزارش اینجا کلیک نمایند.