انتشار گزارش شناسایی مصادیق تعارض منافع نظام آموزش عالی

  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پژوهشی به شناسایی مصادیق تعارض منافع نظام آموزش عالی و ارائه پیشنهادهای سیاستی و قانونی برای مدیریت آن پرداخته است. نکات مهم گزارش: می‌توان بخشی از ضعفهای موجود در نظام آموزش عالی و تحقیقات […]

انتشار گزارش شناسایی مصادیق تعارض منافع نظام آموزش عالی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پژوهشی به شناسایی مصادیق تعارض منافع نظام آموزش عالی و ارائه پیشنهادهای سیاستی و قانونی برای مدیریت آن پرداخته است.

نکات مهم گزارش:

  • می‌توان بخشی از ضعفهای موجود در نظام آموزش عالی و تحقیقات ازجمله افت کیفیت، گسترش نامتوازن و افزایش پدیده مدرکگرایی در آموزش عالی را ناشی از بی توجهی به مدیریت موقعیتهای تعارض منافع در این بخش دانست.
  • یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که بیشترین مصادیق تعارض منافع ناشی از موقعیت‌هایی است که اجازه اشتغال همزمان عضو هیئت علمی در شوراهای بالادستی، مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای گسترش آموزش عالی و مدیریت سایر دستگاه‌های اجرایی داده شده است.
  • بررسی سازوکارهای مقابله با موقعیتهای تعارض منافع حاکی از این است که مدیریت تعارض منافع در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری به معنای ایجاد ممنوعیت برای فرد، سازمان یا صنفِ در معرض تعارض منافع نیست، بلکه موقعیتهای ایجادکننده تعارض منافع را می‌توان با استفاده از شفافیت اطلاعات و بدون ایجاد محدودیت و ممنوعیت، مدیریت نمود.
  • در این خصوص حمایت از ایجاد نهادهای تضمین کیفیت آموزش عالی و اعتباربخشی مستقل، اعلان اموال و دارایی ها توسط کارگزاران حاکمیت در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و آشکارسازی منافع حاصل از قرارگیری در موقعیتهای تعارض منافع از مهمترین پیشنهادهای این گزارش است.

دانلود متن کامل گزارش