بیانیه پایانی همایش ملی ارتقای شفافیت منتشر شد.

  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱
  • 9
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

شرکت‌کنندگان نخستین همایش ملی «ارتقای شفافیت»، با تکیه بر دستاوردهای حاصل از مقالات واصله و مباحث طرح شده، با اعلام بیانیه پایانی این همایش خواستار توجه به ملاحظات و برآورده‌سازی مطالبات مشخص شده در این بیانیه شده‌اند. متن کامل بیانیه […]

بیانیه پایانی همایش ملی ارتقای شفافیت منتشر شد.

شرکت‌کنندگان نخستین همایش ملی «ارتقای شفافیت»، با تکیه بر دستاوردهای حاصل از مقالات واصله و مباحث طرح شده، با اعلام بیانیه پایانی این همایش خواستار توجه به ملاحظات و برآورده‌سازی مطالبات مشخص شده در این بیانیه شده‌اند. متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذِی وَفَّقَنا لِهذا

حمد و ستایش خدایی را که به ما توفیق عطا فرمود، تا بار دیگر در سالروز جهانی مبارزه با فساد، به تدبیر ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور، همراه با مراکز علمی، دانشگاهی، اجرایی و سازمان­های مردم ­نهاد، در کنار جمعی از دلسوزان و دغدغه­‌مندانی گردهم آییم که در دل، پروای فساد دارند و در سر، سودای سلامت اداری می‌­پرورانند؛ فسادستیزانِ صاحب ألم و صاحب‌­نظرانِ اهل قلم، پیشگامان و مجاهدانِ راه سلامت اداری و مبارزه با فساد که این­بار با درک منزلت رفیع شفافیت و مرتب والای آن، در ایجاد سلامت اداری و با اذعان به این واقعیت که «شفاف­‌سازی شرط اصلی فسادستیزی است»، عزم بر کاوشش جزم کرده‌­اند و کنکاش در کم و کیف شفافیت را وجهه نظر قرار داده‌­اند؛ خبرگانی که دانستن را حق مردم می‌­دانند و آشکارا براین باورند که مردم از آن­رو که اموال، دارایی‌­ها، منابع، منافع، سودها، زیان­ها، تصمیمات اساسی و سرنوشت­‌ساز زندگی خود را با تکیه بر اعتماد متقابل، به دست زمامداران و وکلای خود سپرده‌­اند، حق دارند و باید بتوانند به راحتی و هرگاه که اراده می­‌کنند از زمینه‌­ها، چیستی‌­ها، چرایی‌­ها، کم­ و کیف‌­ها، هزینه­‌کردن‌­ها، مصارف، ثمرات، پیامدهای عملکرد زمامداران و وکلای خود و هر آنچه به نحو مستقیم یا غیر مستقیم در سرنوشت، اوضاع و احوال ایشان مؤثر است، مطلع باشند؛ آن هم اطلاع با کمّ و کیفی که بتوانند بر اساس آن، درباره عملکرد زمامدارانشان به گونه‌­ای واقع‌­نمایانه داوری کنند.

سازمان بازرسی کل کشور، مصادف با روز جهانی مبارزه با فساد، مفتخر گردید تا به عنوان سازمانی که صیانت از حقوق شهروندی را بر ذمّه دارد، به پشتوانه اقبال عمومی و درخواست و مطالبه‌­گریِ مردمی و با تکیه بر پژوهش­های فراوان و تجارب چند ده­ساله سازمان، «فقدان شفافیت» را به عنوان یکی از اصلی‌­ترین گلوگاه­‌های فساد، و از مهم­ترین علل مشکلات کنونی، موضوع همایشی ملی با عنوان «ارتقای شفافیت» قرار دهد و با این اقدام، گفتمانی میان حاکمیت، جامعه مدنی، مراکز علمی، سازمان­های مردم نهاد، بخش خصوصی و رسانه­‌ها برقرار سازد؛ گفتمانی که امید است، جلب اعتماد عمومی، ایجاد مشارکت مردمی، پیشگیری از تعارض منافع در امر نظارت، کاهش هزینه­‌های فسادستیزی، بصرفه­‌سازی نظارت و بازرسی، شفافیت­‌سنجی، یافتن تضمین­هایی برای مطالبه‌­گری شفافیت از دستگاه­‌ها و در نهایت ایجاد سلامت اداریِ بیش از پیش، از جمله ثمرات آن باشد.

اینک ما شرکت‌کنندگان نخستین همایش ملی «ارتقای شفافیت»، با تکیه بر دستاوردهای حاصل از مقالات واصله و مباحث طرح شده، توجه به ملاحظات و برآورده­‌سازی مطالبات زیر را مجدانه خواستاریم:

  • اصلِ وجوب انتشار رایگان تمام داده‌­ها و پرهیز از محرمانه­‌انگاری؛ مجموعه حاکمیت به این باور و دستاورد علمی، التزام عملی داشته باشد که دانستن حق مردم است و انتشار رایگان کلیه داده­‌هایی که در داوری واقع­نمایانه درباره عملکرد دستگاه موثر و مفید باشند، ضروری است؛ مگر آن بخش از داده‌­ها که قانون با ذکر شاخص­‌ها، آن را طبقه‌­بندی شده دانسته است؛ به دیگر سخن عملاً اصل بر وجوب انتشار رایگانِ تمام داده­‌ها باشد؛ مگر آن داده­‌ای که منع نشر آن محرز شود. لازم است دستگاه­‌های نظارتی نیز این التزام عملی را از کلیه دستگاه­‌ها، به جدّ مطالبه نمایند.
  • ورود جامعه مدنی و سازمان­های مردم ­نهاد به عرصه نظارت؛ با مروری بر وضع کنونی مبارزه با فساد در کشور و مقایسه آن با وضع مطلوب و ممکن، باید پذیرفت که فسادستیزی در غیاب مشارکت مردمی، آب در هاون کوفتن، در دام تعارض منافع گرفتار آمدن و تحمیل بار مضاعف و غیرضرور، بر دستگاه‌­های نظارتی است؛ لذا گریز و گزیری نیست جز آن که جامعه‌­مدنی، سازمان­های مردم­‌نهاد و بخش خصوصی بیش از پیش به چرخه نظارت وارد شوند. این امر دسترسی آسان و آزاد جامعه‌ ­مدنی، سازمان­های مردم ­نهاد و بخش خصوصی به داده­‌های خام و قابل ویرایش را می‌­طلبد که هم مطالبه­‌گری آن و هم حمایت از مطالبه­‌گران این داده‌­ها، وظیفه سازمان بازرسی و دستگاه‌­های نظارتی در هر سه قوه است.
  • لزوم توجه قوای سه‌­گانه به اقتصاد مبارزه با فساد؛ ورود سایر ارکان فسادستیزی به چرخه نظارت و مبارزه با فساد، مستلزم توجه قوای سه­‌گانه و بویژه قانون­گذار به مسئله «اقتصاد مبارزه با فساد» و تعیین سازوکارهای تأمین و استقلال مالی آن­ها است. متقاضیانِ فسادستیزی را با شریک شدن در سود حاصل از این کار، می­توان به چرخه مبارزه با فساد وارد کرد. باید پذیرفت که تا وقتی مسئله «اقتصاد مبارزه با فساد» سامان نگیرد، انگیزه‌­های فسادستیزی سامان نگرفته است؛ بهره­‌گیری از ظرفیت جامعه ­مدنی افشاگران، سوت­زن‌­ها، سازمان­های مردم ­نهاد و بخش خصوصی تا حد زیادی منوط به همین نکته است.
  • شفافیت ­سنجی درون ­حاکمیتی، با تأسیس دفاتر شفافیت در دستگاه­‌ها؛ تحقق شفافیت در دستگاه‌­ها امکان ندارد جز آن که به همت هر سه قوه، در هر یک از دستگاه‌­های زیر مجموعه قوا، دست­کم به­ طور موقت، نهاد یا دفتر مستقلی با هدف «شفافیت­‌سنجی و مطالبه­‌گری شفافیت» تأسیس شود که فعالیت­‌های آن، صرفاً بر «شفافیت» متمرکز باشد و وظایف و اختیاراتش در طول و مقدم بر سایر فعالیت­های آن دستگاه تعریف شود؛ نه در عرض آن. تحقق این مهم به میزان اراده­‌مندی سران قوای سه­‌گانه بستگی دارد. سازمان بازرسی، با نظارت بر عملکرد این نهاد، می­‌تواند بر میزان شفافیت­‌گراییِ دستگاه­‌های مربوطه نظارت نماید. این در واقع نوعی نظارت درون­ حاکمیتی بر شفافیت دستگاه­‌ها را مد نظر قرار می­دهد.
  • تهیه و انتشار کارنامه برون­ حاکمیتیِ شفافیت دستگاه­‌ها؛ لازم است در کشور با حمایت مجموعه حاکمیت، نهادهای مردمی و مستقلی تأسیس شود تا آن نهاد­ها، سنجش میزان شفافیت دستگاه­‌ها و تهیه کارنامه عملکرد آن­ها در خصوص شفافیت را به نحو علمی، مستقل، منصفانه و برون­ حاکمیتی سنجیده و برای آگاهی عموم منتشر نمایند.
  • آغاز شفافیت با اقدامات ساده، شدنی، آسان و با تکیه بر قوانین موجود؛ دستگاه­‌های زیر مجموعه حاکمیت، به منظور پیاده­‌سازی شفافیت- و با نظر به این که شفافیت امری ذومراتب است و نباید به آن نگاه سیاه و سفید داشت- از موارد و اقدامات ساده، شدنی، آسان و با تکیه بر قوانین و مقررات موجود آغاز کنند و به تدریج به سوی موارد دشوارتر و تدوین و تصویب قوانین کامل­تر حرکت نمایند؛ توقف و بی‌­تحرّکی، آن هم به امید فراهم آمدن شرایط آرمانی برای شروع، چندان پذیرفتنی نیست.
  • اراده­‌مندیِ باورپذیرِ قوای سه­‌گانه برای شفاف­‌سازی؛ سازمان بازرسی کل کشور و قوای سه‌­گانه از خود اراده واقعی برای شفاف‌­سازی نشان دهند این اراده‌­مندی شاخص­هایی دارد از جمله این که؛ به آزادسازی و آسان­سازی عملیِ دسترسی به داده­‌ها، برای جامعه مدنی، سوت­زن­‌ها، افشاگران، سازمان­های مردم‌­نهاد و بخش خصوصی التزام داشته باشند؛ این التزام را علناً اعلام نمایند؛ در راستای تحقق آن بیاموزند؛ بهترین اقدامات علمی، عملی و ممکن را انجام‌ ­دهند؛ هزینه­‌های آن را با میل و رغبت بپردازند و در پذیرش دشواری‌­های راه، شکیبایی نشان دهند. طبعاً میزان این اراده‌­مندی با محک افکار عمومی، سنجش‌­پذیر است.
  • آموزش شفافیت و ترویج فرهنگ شفافیت­‌گرایی؛ قوه مجریه، دستگاه­‌های نظارتی و متولیان فرهنگ، سازوکاری در نظر گیرند که به ارتقای فرهنگ شفافیت‌­خواهی، آموزش شفافیت و ترویج فرهنگ شفافیت­‌گرایی در میان مدیران، کارکنان دستگاه­ها و توده جامعه کمک کند. لازم است این سازوکار روشن باشد و داده‌­های آن برای اطلاع عموم منتشر شود.
  • اذعان به این که تأخیر در ایجاد شفافیت، فرصتِ بیشتر دادن به مفسدان است؛ مجموعه حاکمیت و خصوصاً مجلس محترم شورای اسلامی برای تعدد مراجع قانون­گذاری، حجم عظیم قوانین و تعلل در تعیین تکلیف برخی لوایح و طرح­های مرتبط با شفافیت (از قبیل لایحه شفافیت، تعارض منافع، سوت­زنی و امثال این­ها) چاره­‌اندیشی کنند و باور داشته باشند که تأخیر در رفع موانع، کمک به حفظ وضع ناشفاف کنونی و فرصتِ بیشتر دادن، به مفسدانی است که غالباً هزینه­‌های هر لحظه سوء استفاده ایشان از این وضعِ ناشفاف، سنگین و جبران ناپذیر است.
  • پیشگیری از تشکیل بازار تفسیر و تفسیر فروشی؛ قوای سه گانه و نهادهای مقنن، در شفاف­ نویسی اسناد و مقررات و انتشار عمومی تفسیر آن­ها، بگونه‌­ای روشمند عمل کنند تا از تشکیل بازار تفسیر و تفسیر فروشی پیشگیری شود. لازم است قانونی تحت عنوان «قانون تفسیر قوانین» داشته باشیم؛ قانونی که خود، شفاف نوشته شده باشد و در آن سازوکاری تعریف شود تا از جمع میان نویسنده متن و مفسر آن، در شخص واحد-که خود یکی از مصادیق تعارض منافع است- جلوگیری گردد.
  • نظارت الکترونیک و استقرار نظام جامع آماری در دستگاه­‌ها؛ سازمان بازرسی کل کشور، نظارت الکترونیک و استقرار نظام جامع آماری در دستگاه­‌های اجرایی را که جزو تکالیف دولت است، مجدانه پیگیر باشد، و همزمان گزارش پیگیری­های خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد، تا از تعدد سامانه­‌ها و ابهام‌­افزایی ناشی از این تعدد، رهایی یابیم.
  • اکتفا نکردن به ایجاد سامانه اطلاعات؛ سازمان بازرسی کل کشور و قوای سه­‌گانه، از ظرفیت­های موجود در بخش خصوصی برای توسعه بن­سازه­‌های (پلتفرم­) نظارت و بازرسی استفاده نماید و توجه داشته باشد که صِرف اکتفا کردن به ایجاد سامانه، شفافیت به­‌شمار نمی‌­آید؛ بلکه شفافیت هنگامی ­محقق می­‌شود که جامعه مدنی، سازمان­های مردم­ نهاد، بخش خصوصی و رسانه­‌ها که راه و رسم بکارگیری، تحلیل و استفاده از این داده‌­ها را می­دانند، از آن بهره­‌گیرند. یافتن راهکارهای تحقق این امر و انتشار عمومیِ مشروح آن، امری است ضروری.
  • تقدم شفاف­ سازی بر نظارت­گری؛ دستگاه‌­های نظارتی و بویژه سازمان بازرسی کل کشور، سازوکار نظارت بر کم و کیف انتشار داده­‌های دستگاه­‌ها را به تفصیل تعیین کنند و ضمن گردآوری مجموعه­‌ای مدون از قوانین مرتبط با شفافیت، نظارت بر عملکرد دستگاه‌­ها در زمینه ­شفافیت را در اولویت بازرسی‌­ها و مطالبات خود از دستگاه­‌ها قرار دهند و باور داشته باشند که نخست باید شفافسازی کرد و سپس نظارت­گری. انتشار عمومی داده‌­های مربوط به چگونگی انجام این فرایند بسیار اهمیت دارد.
  • پذیرش این که شفافیت بی رسانه معنا ندارد؛ قوای سه­گانه و بویژه سازمان بازرسی و دستگاه­‌های متولی، بپذیرند و به این امر عملاً ملتزم باشند که در جهان امروز بدون رسانه­‌ها و در غیاب روزنامه‌­نگاری آزاد، شفافیت کاملاً بی ­معنا است؛ بنابراین باید از رسانه‌­ها و روزنامه‌­نگاری آزاد پشتیبانی کرد و از آن­ها به عنوان واسط گردش اطلاعات، میان حاکمیت و مردم و ابزاری کارآمد، برای آموزش و ترویج فرهنگ شفافیت­‌گرایی و مطالبه‌­گری شفافیت کمک گرفت. این امر تعریف سازوکارهایی را ایجاب می­کند که لازم است در قالب یک برنامه عملیاتی تهیه و کم و کیف آن برای عموم منتشر شود.
  • تعیین شاخص­های شفافیت­ سنجی با هدف مطالبه ­گری؛ ضروری است که مراکز علمی و دانشگاهی، سازمان بازرسی کل کشور، دستگاه‌­های نظارتی و نهادهای مرتبط، با همکاری و تعامل و مبتنی بر همین اندک قوانین موجود، مجموعه­‌ای از شاخص­‌های سنجش شفافیت را تعیین و بر آن توافق کنند و آن را به عنوان ملاک سنجش شفافیت دستگاه­‌ها در مطالبه‌­گری­های خود قرار دهند و برای عموم منتشر کنند.
  • انتشار عمومی دستارودهای اجرایی و عملیاتی همایش؛ شایسته است سازمان بازرسی کل کشور، کلیه دستگاه‌­های نظارتی و تمام مراکزی که در برگزاری این همایش همکاری داشتند متناسب با هر یک از بندهای این بیانیه که به نحوی در حیطه وظایف و اختیارات ایشان است، سازوکارهای علمی، عملیاتی، واقع­بینانه، ممکن، سنجش­پذیر و قابل ارزیابی خود را به عنوان دستاوردهای اجرایی و عملیاتی همایش به رسانه­‌ها عرضه کنند.

نخستین همایش ملی «ارتقای شفافیت» را با این شعار به پایان می­بریم که «شفافیت یک وظیفه است نه یک گزینه»

 

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شرکت­‌کنندگان اولین همایش ملی ارتقای شفافیت

بیستم آذر ماه ۱۴۰۱ هجری شمسی