مصطفی عباسی (مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران): پیشبرد شفافیت در کشور نیازمند اراده جدی سیاسی است.

  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

آقای مصطفی عباسی (مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران) در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع شفافیت و همایش ملی ارتقای شفافیت: از سازمان بازرسی کل کشور برای برگزاری همایش ارتقای شفافیت و تلاش این نهاد برای پیشبرد شفافیت […]

مصطفی عباسی (مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران): پیشبرد شفافیت در کشور نیازمند اراده جدی سیاسی است.

آقای مصطفی عباسی (مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران) در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با موضوع شفافیت و همایش ملی ارتقای شفافیت:

از سازمان بازرسی کل کشور برای برگزاری همایش ارتقای شفافیت و تلاش این نهاد برای پیشبرد شفافیت در کشور تشکر کرد، اما باید گفت مساله امروز کشور، مساله گفتمان‌سازی شفافیت در سطح مسئولین و مردم جامعه نیست، کشور از این مرحله عبور کرده است. در چند سال گذشته، اندیشکده‌ها با کارهایی که انجام داده‌اند، گفتمان ملی شفافیت، تعارض منافع و مفاهیم اصلی مبارزه با فساد ایجاد شده اما ما هم‌اکنون به اراده جدی سیاسی نیاز داریم تا این گفتمان به صورت عملی نیز وارد عرصه‌های مختلف حکمرانی شود.

منتخب صحبت‌های آقای عباسی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد:

  • معمولا اشتباهی که در مورد شاخص ادراک از فساد (منتشر شده توسط سازمان شفافیت بین‌الملل) وجود دارد این است که این شاخص را به عنوان شاخص فساد در نظر می‌گیرند، حال آنکه این شاخص، صرفا ادراک مردم از فساد را نشان می‌دهد و نه خود فساد را.
  • شاخص ادراک از فساد در ایران با توجه به اینکه شاخص در خارج از کشور و منابع خارج از کشور تهیه می‌شود و در داخل کشور نمایند‌ه‌ای نیز ندارد، دقیق نیست. 
  • در رابطه با سنجش خود فساد نیز همیشه این دغدغه در بین مراکز کشور وجود داشته تا شاخصی در این زمینه طراحی کنند. این شاخص می‌تواند وضعیت واقعی ما در حوزه فساد را نشان دهد و هم‌اکنون چند نهاد در حال طراحی و تدوین این شاخص هستند.
  • در مورد همایش ملی ارتقای شفافیت، ابتدا از جناب آقای دکتر خدائیان و همکارانشان در سازمان بازرسی کل کشور بابت برگزاری چنین همایشی تشکر می‌کنم.
  • در حوزه مبارزه با فساد، شفافیت به عنوان یک راهبرد کلان مطرح می‌شود. شفافیت در عرصه‌های مختلف می‌تواند راهگشا باشد. به نظر من شفافیت عملکرد مسئولین، یکی از با اولویت‌ترین عرصه‌های شفافیت در کشور است. به این معنا که مسئولین از زمانی که مسئولیت رو برعهده می‌گیرند تا زمانی که مسئولیت خودشان را به کسی دیگر واگذار می‌کنند چه عملکردی داشتند؟ 
  • باید مشخص شود که هر مسئولیت ابتدا برای چه هدف و کارکردی ایجاد شده است، و بعد براساس اینکه آیا آن هدف در زمان فعالیت آن مسئول، محقق شده است یا خیر و اگر نشده چرا محقق نشده است، عملکردها را سنجید و شفاف کرد.
  • شفافیت عملکرد مسئولین، مقدمه پاسخگویی است و می‌توان با استفاده از آن عملکرد هر مسئول را سنجید و سپس می‌توان قدم‌های خوبی برای شایسته‌سالاری برداشت.
  • مساله امروز کشور، مساله گفتمان‌سازی شفافیت در سطح مسئولین و مردم جامعه نیست، کشور از این مرحله عبور کرده است. در سال‌های گذشته اندیشکده‌ها با کارهایی که انجام داده‌اند، گفتمان ملی شفافیت ایجاد شده است اما ما هم‌اکنون به اراده جدی سیاسی نیاز نداریم تا این گفتمان به صورت عملی نیز وارد عرصه‌های مختلف حکمرانی شود. 
  • به عنوان مثال، علی رغم صریح بودن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه در زمینه شفافیت حقوق و مزایای مسئولین و با گذشت حدود ۵ سال، این ماده قانونی اجرا نشده است. باید پرسید چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟ رئیس سازمان اداری و استخدامی در دولت قبل به عنوان مسئول اجرای این قانون که بیش از ۴ سال برای آن زمان داشته باید پاسخگوی این عملکرد خود باشد و باید پرسید برای عدم اجرای قانون و ترک فعل در این زمینه، چه بازخواستی شده است؟
  • بسیاری از مسئولین در مورد شفافیت صحبت‌های خوبی مطرح می‌کنند اما برای اجرای شفافیت به اراده جدی نیاز داریم و باید در این زمینه تصمیم بگیرند، دستور صادر کنند و اقدامات عملی انجام دهند. 
  • سازمان بازرسی کل کشور تاکنون خدمات زیادی داشته و این یک خبر خوشحال‌کننده است که سازمان در حال تغییر رویکرد خود در مبارزه با فساد از یک رویکرد پسینی به رویکرد پیشینی است.

دریافت فایل صوتی کامل برنامه رهیافت با موضوع شفافیت: