گزارش عملکرد اندیشکده شفافیت برای ایران در سال ۱۳۹۸

  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

اندیشکده شفافیت برای ایران در سال ۱۳۹۳ و در پی دغدغه جمعی از پژوهشگران حوزه حکمرانی فعالیت خود را آغاز کرد. از نگاه این پژوهشگران که عمدتاً متخصصین رشته‌های مدیریت دولتی، حقوق عمومی و علوم سیاسی بودند،‌ زیرساخت و راه‌حل […]

گزارش عملکرد اندیشکده شفافیت برای ایران در سال ۱۳۹۸

اندیشکده شفافیت برای ایران در سال ۱۳۹۳ و در پی دغدغه جمعی از پژوهشگران حوزه حکمرانی فعالیت خود را آغاز کرد. از نگاه این پژوهشگران که عمدتاً متخصصین رشته‌های مدیریت دولتی، حقوق عمومی و علوم سیاسی بودند،‌ زیرساخت و راه‌حل اصلی عمده مشکلات مهم کشور، تحقق «شفافیت» و مفاهیم مرتبط با آن، نظیر مشارکت و نظارت همگانی، مدیریت تعارض منافع، داده‌ی باز و دسترسی آزاد به اطلاعات، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی با رویکرد ارتقای کارآمدی و پیشگیری از فساد بود. همین نگاه منشاء تعریف پروژه‌های پژوهشی گوناگون در این حوزه با هدف شناخت تجارب کشورهای دیگر در این موضوع بود. دو سال ابتدایی فعالیت اندیشکده را می‌توان،‌ سال‌های تمرکز بر پژوهش دانست؛ بررسی تجارب جهانی، رویکردهای دینی با در نظر گرفتن اقتضائات بومی که با ساعت‌ها ارائه آن‌ها به دانشگاه‌ها، مراکز دینی و نخبگانی همراه شده بود و رفته رفته زیرساخت تولید الگویی برای اجرا و تحقق شفافیت را مهیا می‌کرد. 

با کامل شدن شبکه مفاهیم پیشگیری از فساد و همچنین دانش اقتضائات بومی توسط شفافیت برای ایران، اندیشکده وارد فضای اجرا شد. بحث‌هایی همچون شفافیت و راهکارهای پیشگیری از فساد روزهای نخست خود را در کشور می‌گذراندند،‌ بنابراین شروع پروژه‌ها و به ثمر رساندن آن‌ها با پیچ و خم‌های متعددی روبرو بود؛ پیچ‌ و خم‌هایی که البته با پشتکار همکاران این اندیشکده و دانش تخصصی آن‌ها به لطف خداوند به تدریج پشت سر گذارده می‌شد. انجام پروژه‌های متعدد اجرایی و البته همچنان پژوهشی در موضوع اجرای شفافیت، تجویز راهکار و مشاوره برای سازمان‌های مختلف دولتی و عمومی و در کنار همه این موارد، آموزش دستاوردهای اندیشکده با هدف گفتمان‌سازی و ترویج این مفاهیم در بدنه نخبگانی و همچنین عموم مردم را می‌توان از جمله فعالیت‌های اندیشکده در طول مدت فعالیتش دانست. 

شورای اسلامی و شهرداری تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، وزارت اقتصاد، سازمان فناوری اطلاعات ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، برخی از شناخته‌شده‌ترین متقاضیان خدمات اندیشکده شفافیت برای ایران در طول این مدت بودند.

این اندیشکده در سال ۱۳۹۷، به عنوان یک سازمان مردم‌­نهاد با عنوان «موسسه پیشگامان شفافیت و پیشرفت» به شماره ۴۵۴۱۱ در وزارت کشور به ثبت رسید و در حال حاضر با حدود ۴۰ نفر از متخصصان و پژوهشگران رشته‌­های علوم انسانی و فنی مهندسی، به فعالیت‌­های پژوهشی، گفتمان‌سازی و اجرایی می‌پردازد و آماده همکاری با سایر نهادها و ارگا‌‌‌ن‌ها در راستای اهدافی نظیر: ۱) ارتقاء کارآمدی، سلامت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی معنادار در حکومت؛ ۲) افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی؛ ۳) مشارکتِ اثربخشِ مردم در عرصه‌های مختلف حکومتی؛ و ۴) پیش‌گیری و مبارزه با فساد، در چارچوب ارزش‌های «اسلامی- ایرانی» و در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، است.

سال ۱۳۹۸، سالی شلوغ و پرفعالیتی برای این اندیشکده بود. کثرت فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی باعث شد پروژه‌های زیادی در این سال توسط این اندیشکده به اجرا درآیند.

برای مطالعه گزارش عملکرد اندیشکده شفافیت برای ایران،  اینجا را کلیک کنید.