مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران مطرح کرد: برخی نمی‌خواهند نحوه عملکردشان در معرض قضاوت عموم باشد

  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: علی حسن‌زاده
  • لینک کوتاه:

روزنامه «قدس» گفت و گویی با آقای مصطفی عباسی مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران، در مورد شفافیت شرکت‌های دولتی انجام داده که در شماره مورخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ این روزنامه به چاپ رسیده است. در ادامه مشروح این یادداشت از […]

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران مطرح کرد: برخی نمی‌خواهند نحوه عملکردشان در معرض قضاوت عموم باشد

روزنامه «قدس» گفت و گویی با آقای مصطفی عباسی مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران، در مورد شفافیت شرکت‌های دولتی انجام داده که در شماره مورخ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ این روزنامه به چاپ رسیده است. در ادامه مشروح این یادداشت از روزنامه قدس آورده شده است.

وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، اقداماتی در راستای شفاف سازی تاریک خانه ی مربوط به عملکرد شرکت های دولتی انجام داده است. در همین ارتباط، شاهد تصویب آیین نامه انتظام بخشی و شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی و انتشار کتاب نگاهی بر عملکرد شرکت های دولتی هستیم. انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی نیز اقدامی است که در راستای شفاف سازی عملکرد این شرکت ها در دستور کار قرار گرفته است.

به عقیده ی کارشناسان، انتظام بخشی به عملکرد شرکت های دولتی اهمیت بالایی دارد که باید با جدیت دنبال شود تا این شرکت ها در چارچوب قواعد مشخصی عمل کنند. به زعم آنان، افزایش بهره وری شرکت های دولتی، از بین رفتن بستر فساد و سوءاستفاده های احتمالی و خارج شدن وضعیت این شرکت ها از حالت تاریکخانه در گروی انتشار صورت های مالی آن هاست.

به گفته ی مسئولان وزارت اقتصاد، شرکت های دولتی و وزارتخانه های مربوطه، مقاومت هایی در برابر انتشار صورت های مالی شان دارند و مدعی هستند که اطلاعات شان محرمانه است. اما وزیر اقتصاد و مدیرکل امور شرکت های دولتی وزارت اقتصاد اعلام کرده اند که انتشار صورت های مالی تمامی شرکت های دولتی و شرکت هایی که مشمول بند ج تبصره ۲ قانون بودجه هستند، در دستور کار قرار دارد.

نظرات مصطفی عباسی، رئیس اندیشکده شفافیت برای ایران را در خصوص انتشار صورت های مالی ۱۰۰۰ شرکت در تاریخ ۸ آبان ماه و تأثیری که بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

عباسی با اشاره به این موضوع که انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی مقدمه ای برای شفاف سازی عملکرد شرکت های دولتی در کشور به شمار می رود، تصریح کرد: تا الان با وجود اینکه شرکت های دولتی سهم زیادی از بودجه ی کشور را به خود اختصاص می دهند، اطلاعاتی در مورد آن ها در دسترس عموم قرار نداشت.

وی ادامه داد: ایجاد شفافیت عملکرد شرکت های دولتی یک اراده ی سیاسی قوی می طلبید که خوشبختانه دولت فعلی این عزم را داشت و شاهد هستیم که انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران خاطرنشان کرد: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی و ایجاد شفافیت در عملکرد این شرکت ها به این لحاظ اهمیت دارد که آن ها حجم زیادی از بودجه ی کشور را در اختیار دارند و انتشار صورت های مالی شان کمک می کند که مردم و کارشناسان در جریان وضعیت سود و زیان آن ها و هزینه کردشان قرار بگیرند. انتشار اطلاعات شرکت های دولتی به کاهش بستر فساد در این شرکت ها می انجامد و زمینه را برای نظارت بر آن ها بیش از پیش فراهم می کند.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد تصمیم می گیرد که چه اطلاعاتی را منتشر کند. قالبی که اطلاعات در آن منتشر می شوند نیز اهمیت دارند. اگر به صورت پی دی اف منتشر شود، استفاده از آن سخت خواهد بود. اما از روی فایل اکسل می توانیم دیتاهای خوبی به دست بیاوریم.

عباسی گفت: خبرنگاران، کارشناسان حوزه ی اقتصاد و کنش گران می توانند از اطلاعات منتشره در تجزیه و تحلیل هایشان استفاده کنند. شاید مردم عادی به صورت مستقیم نتوانند از این اطلاعات استفاده کنند، اما نتیجه ی تحلیل های دسته ی اول شامل خبرگان اقتصادی می تواند در دسترس عموم قرار بگیرد.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران خاطرنشان کرد: قطعاً هر چقدر شرکت ها بزرگ تر باشند و حجم بیشتری از بودجه ی کشور را در اختیار داشته باشند، انتشار صورت های مالی شان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در صورت های مالی شرکت های دولتی به دست می آید، می توانیم در مورد لزوم خصوصی سازی برخی شرکت ها و یا اینکه در حوزه ی دولتی باقی بمانند، تصمیم گیری کنیم و این موضوع هم از دیگر مزیت های انتشار صورت های مالی مورد بحث است.

عباسی تأکید کرد: مقاومت هایی که در برابر انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی وجود دارد، طبیعی است. این اقدام به شفافیت عملکرد شرکت ها منجر می شود و برخی نمی خواهند نحوه ی عملکردشان در معرض قضاوت عموم قرار بگیرد.