نگاهی به شتابدهنده‌های فناوری شهروندی (بخش اول)

  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

شتابدهنده‌های زیادی در حوزه فناوری شهروندی فعالیت می‌کنند. عمده وظایف این شتابدهنده‌ها، آموزش، مربی‌گری و کمک به رشد استارتاپ‌های فناوری شهروندی است. همچنین سرمایه‌گذاری در این استارتاپ‌ها در صورتی که امتیازهای لازم را کسب کنند از دیگر کارویژه‌های شتابدهنده‌های این […]

نگاهی به شتابدهنده‌های فناوری شهروندی (بخش اول)

شتابدهنده‌های زیادی در حوزه فناوری شهروندی فعالیت می‌کنند. عمده وظایف این شتابدهنده‌ها، آموزش، مربی‌گری و کمک به رشد استارتاپ‌های فناوری شهروندی است. همچنین سرمایه‌گذاری در این استارتاپ‌ها در صورتی که امتیازهای لازم را کسب کنند از دیگر کارویژه‌های شتابدهنده‌های این حوزه است. در این مطلب سه شتابدهنده‌ی این حوزه را بررسی خواهیم کرد.

 

معرفی شتابدهنده CIVICX

نام شتابدهنده CIVIC ACCELERATOR (CIVICX)
سال تاسیس ۲۰۱۲، آمریکا
حوزه‌های فعالیت فناوری شهروندی، آموزش و توسعه جوانان، برابری جنسیتی، توسعه نیروی کار
آدرس سایت https://cvcx.org

معرفی شتابدهنده CIVICX

 

CIVIC ACCELERATOR (CIVICX) یک شتابدهنده ملی در کشور آمریکا است که تمرکز اصلی آن برکسب و کارهای نوپایی است که به دنبال راه‌حل‌هایی برای مشکلات و بحران های اجتماعی هستند. این شتابدهنده صرفا برای استارتاپ‌های غیرانتفاعی نیست و از استارتاپ‌های سودمحور نیز در صورت داشتن شرایط مساعد حمایت می‌کند. این کسب‌وکارها می‌توانند در تمام مراحل شتابدهی از مشاوره، سرمایه، آموزش و سایر مزایای این شتابدهنده بهره‌مند شوند. این شتابدهنده یک کمپ دوازده هفته‌ای برای تیم‌های خود برگزار می‌کند. در این مدت، تیم‌ها می‌توانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین و ایده‌های مبتنی بر نوآوری اجتماعی خود را گسترش دهند.

تعداد کسب‌وکارهای رشد داده شده تعداد کارآفرین‌های آموزش داده شده تعداد افرادی که تحت تاثیر قرار گرفتند سرمایه‌گذاری انجام شده به صورت سالانه
۱۳۵ ۲۷۰ ۵٫۳ میلیون نفر ۱ میلیون دلار

 

خدمات شتاب‌دهنده
آموزش یادگیری مشترک مربی‌ها و شبکه‌ها سرمایه‌گذاری
برنامه آموزشی طراحی‌شده بوسیله متخصصان صنعت و بر اساس خلق درامد، استراتژی‌های تأمین مالی و جذب مشتری کار و یادگیری مشترک با کارآفرینان در سرتاسر جهان ارتباط با سرمایه‌گذاران، رهبران کسب و کار، کارآفرینان اجتماعی و شرکای استراتژیک در هر دوره آموزشی، دو استارتاپ برتر، هرکدام ۵۰ هزار دلار سرمایه دریافت می‌کنند.

 

معرفی شبکه Omidyar

نام شتابدهنده Omidyar Network
سال تاسیس ۲۰۰۴، آمریکا
حوزه‌های فعالیت توسعه قابلیت‌های انسانی، کشف مسائل نوظهور، فناوری‌های سودمند، سرمایه‌گذاری
آدرس سایت https://www.omidyar.com

 

شبکهOmidyar ، یک شبکه جهانی از نوآوران، کارآفرینان، فناوران، سرمایه‌گذاران، فعالان و سازمان‌هایی است که به کلیدی‌ترین مسائل اقتصادی، فناوری و اجتماعی زمان ما می‌پردازد. این شبکه در سال ۲۰۰۴ توسط پیر امیدیار بنیانگذار eBay پایه‌گذاری شده است. این شبکه رسالت خود را اینگونه تعریف کرده است: «ما به دنبال ایجاد یک اقتصاد عادلانه‌تر و پیشبرد فناوری مسئولانه هستیم که زندگی‌ها را بهبود می‌بخشد، قابلیت‌های انسانی را گسترش می‌دهد و مسائل نوظهوری که آینده ما را شکل می‌دهند را کشف می‌کند.»

معرفی شبکه Omidyar

 

این شبکه تاکنون ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است. از این مقدار، ۸۲۲ میلیون دلار برای سازمان‌های غیرانتفاعی و ۷۱۳ میلیون دلار برای استارتاپ‌های تجاری در راستای ماموریت شبکه سرمایه‌گذاری شده است. این شبکه تیم‌ها با حوزه‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: هویت دیجیتال، آموزش، اقتصاد جدید، آزمایشگاه فناوری و راه‌حل‌های اجتماعی، فناوری پاسخگو و … .

شبکه امیدیار در سال ۲۰۱۸، موسسه لومینت (Luminate) را تاسیس کرد. این موسسه بیشتر  بر روی فناوری شهروندی تمرکز کرده است. همچنین شبکه Omidyar، حدود  ۲٫۹ میلیون دلار در حمایت از توسعه و ارتقاء پلتفرم‌های فناوری شهروندی در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه در زمینه سیستم‌های نوآورانه فناوری شهروندی صرف می‌شود و هدف از این کار ترویج مشارکت شهروندی در منطقه است. ALTEC آخرین صندوق شتاب دهنده فناوری شهروندی است که توسط Avina و Omidyar در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده است. ALTEC به دنبال توسعه اکوسیستم فناوری شهروندی، پشتیبانی و تامین منابع برای راه‌حل‌های نوآورانه مربوط به مسائل شهروندان و دولت‌ها در سراسر منطقه آمریکای لاتین است. در شماره‌های آتی برخی از استارتاپ‌هایی که این شبکه بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است معرفی خواهند شد.

 

معرفی شتابدهنده Impact Hub

نام شتابدهنده Impact hub
سال تاسیس ۲۰۰۵، اتریش
حوزه‌های فعالیت آموزش و رشد اعضای شبکه کارآفرینی در دنیا
آدرس سایت https://impacthub.net

 

Impact Hub یکی از بزرگترین شبکه‌های جهانی است که بر روی ایجاد جوامع کارآفرینی و به خصوص در حوزه کارآفرینی اجتماعی شکل گرفته است. دفتر مرکزی این شبکه در کشور اتریش قرار دارد اما مراکز آن در سراسر جهان فعال هستند. این شبکه خود را اینگونه معرفی کرده است: «خانه‌ی نوآوران، رویاپردازان و کارآفرینانی که راه‌حل‌های ملموس برای بزرگترین معضلات جهان ارائه می‌کنند.»

معرفی شتابدهنده Impact Hub

 

حضور در بیش از ۵۰ کشور جهان برگزاری بیش از ۱۱هزار رویداد در ۵ قاره در سال ۲۰۱۶ با بیش از ۱۶هزار نفر عضو شتابدهی به بیش از ۶۴۰۰ استارتاپ بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶

 

این شتابدهنده بیشتر بر روی رشد اعضای شبکه و آموزش و توانمندسازی آن‌ها تاکید دارد و کمتر تامین مالی آن‌ها را برعهده می‌گیرد. به عنوان مثال به اعضای شبکه در توسعه ایده‌های جدید، افزایش انگیزه، مشارکت با دیگر اعضا، استفاده از متخصصان و مشاوران، یادگیری مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید و دسترسی به زیرساخت‌های بهتر کمک می‌کند.

خدمات شتابدهنده
شبکه‌سازی و ایجاد فضای کاری حمایت استارتاپی برنامه‌ها و رویدادها
با حضور در ۱۰۰ منطقه دنیا، این شتابدهنده توانسته شبکه‌سازی بسیار خوبی برای مخاطبین خود فراهم آورد. تبدیل ایده‌ها به راه‌حل‌های تأثیرگذار. این شبکه به کارآفرینان در همه مراحل چرخه عمر استارتاپ‌شان کمک می‌کند تا ایده اولیه آن‌ها به یک کسب و کار خوب تبدیل شود. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای آموزشی که در آن متخصصان به افراد تازه وارد در خصوص ایده‌هایشان کمک می‌کنند.