نگاهی به شتابدهنده‌های فناوری شهروندی (بخش دوم)

  • ۷ دی ۱۳۹۹
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

در مطالب قبلی سه شتابدهنده CIVICX، شبکه Omidyar و شتابدهنده Impact Hub معرفی شدند. در این مطلب دو شتابدهنده دیگر معرفی شده و با مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.   معرفی شتابدهنده BGV نام شتابدهنده Bethnal Green […]

نگاهی به شتابدهنده‌های فناوری شهروندی (بخش دوم)

در مطالب قبلی سه شتابدهنده CIVICX، شبکه Omidyar و شتابدهنده Impact Hub معرفی شدند. در این مطلب دو شتابدهنده دیگر معرفی شده و با مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

معرفی شتابدهنده BGV

نام شتابدهنده Bethnal Green Ventures
سال تاسیس ۲۰۰۸، بریتانیا
حوزه‌های فعالیت مسائل زیست محیطی، سلامت و بهداشت عمومی، مسائل اجتماعی
آدرس سایت https://bethnalgreenventures.com

فناوری شهروندی

 

شتابدهنده BGV که بیشتر تمرکز خود را بر روی قاره اروپا گذاشته است به افرادی کمک می‌کند که قصد دارند از فناوری برای مواجه با مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی استفاده کنند و هدف آن‌ها بهبود زندگی میلیون‌ها نفر است. این شتابدهنده از سال ۲۰۰۸ با برگزاری اولین کمپ نوآوری اجتماعی در شهر لندن کار خود را آغاز کرده است و از سال ۲۰۱۲ با گسترش کار خود به یک شتابدهنده کامل تبدیل شده است. موفقیت‌های این شتابدهنده باعث شد تا در بیش از ۲۵ کشور مختلف دنیا نیز رویدادهایی را برگزار کند.

این شتابدهنده در سه حوزه زیر متمرکز شده است. البته همه‌ی راه‌حل‌های ارائه شده برمبنای فناوری خواهند بود:

  • سیاره پایدار: تمرکز بر کسب و کارهایی که به مسائل زیست محیطی و بحران‌ اقلیمی می‌پردازند. زیر حوزه‌ها: بهره‌وری منابع و چرخه اقتصادی بهره‌ور. مصرف و تولید مسئولانه؛ کشاورزی، حمل و نقل و زیرساخت‌های پایدار.
  • جامعه بهتر: ایجاد جامعه‌ای با دسترسی‌ها و فرصت‌های یکسان. زیر حوزه‌ها: آموزش و یادگیری مادام العمر، اشتغال‌زایی و کار عادلانه، کاهش فقر، اجتماعات یکپارچه و فراگیر، مشارکت شهروندی، دموکراسی و عدالت.
  • زندگی‌های سالم: حرکت به سمت افزایش بهداشت و سلامت در زندگی. زیر حوزه‌ها: مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی، مراقبت‌های پیشگیرانه، سلامت ذهنی، عاطفی، سبک زندگی و محافظت از جمعیت سالخورده.
۷

سال فعالیت و تجربه بی‌نظیر

۱۱۴

کسب و کار پشتیبانی شده

۶۷

میلیون پوند سرمایه‌گذاری انجام شده

۸.۷

میلیون کاربر محصولات و خدمات توسعه یافته

فناوری شهروندی

 

معرفی بنیاد mySociety

نام بنیاد mySociety
سال تاسیس ۲۰۰۳، بریتانیا
حوزه‌های فعالیت شفافیت، مشارکت شهروندی، دموکراسی
آدرس سایت https://www.mysociety.org

 

mySociety را نمی‌توان صرفا یک شتابدهنده دانست بلکه حوزه فعالیت‌ آن بسیار گسترده‌تر از یک شتابدهنده است. این بنیاد یک کسب و کار اجتماعی غیرانتفاعی است که در کشور بریتانیا واقع شده اما همکارانی از سراسر جهان دارد. این بنیاد به ایجاد و نشر فناوری‌های دیجیتالی می‌پردازد که مردم را به یک شهروند فعال در حوزه‌های دموکراسی، شفافیت و جامعه تبدیل می‌کند. تاکنون این بنیاد به افراد، روزنامه‌نگاران و فعالان بیش از ۴۰ کشور جهان خدمات خود را ارائه کرده است. از ویژگی‌های خوب این بنیاد در اختیار نهادن همه‌ی محصولات و خدمات خود به صورت منبع باز (Open Source) است تا فعالان سایر کشورها نیز بتوانند از آن بهره ببرند. همچنین این بنیاد، کنفرانس TICTeC را که به عنوان یکی از مهمترین کنفرانس‌ها در زمینه فناوری شهروندی شناخته می‌شود به صورت سالانه برگزار می‌کند.

فناوری شهروندی

 

از مهمترین محصولات و خدمات ارائه شده توسط mySociety می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شتابدهنده فناوری شهروندی سامانه WhatDoTheyKnow به منظور پاسخگویی دولتمردان و سیاستمداران ایجاد شده است. در این سامانه می‌توانید اطلاعاتی که مدنظر دارید را از دولت درخواست کنید. تاکنون نزدیک به ۶۰۰ درخواست برای ۲۵ هزار مقام دولتی ارسال شده است.
شتابدهنده فناوری شهروندی سامانه FixMyStreet به شهروندان شهرهای مختلف اروپا کمک می‌کند تا مشکلات شهری خود را گزارش کنند. تاکنون نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار مشکل شهری گزارش شده و از این تعداد ۷۱۵ هزار مشکل نیز برطرف شده است.
شتابدهنده فناوری شهروندی سامانه TheyWorkForYou در راستای شفافیت سیاسی در بریتانیا ایجاد شده است. این سامانه داده‌های پارلمان بریتانیا را باز کرده و دسترسی آسان آن را برای شهروندان فراهم می‌کند. همچنین وضعیت طرح‌ها و …. را نیز می‌توانید پیگیری کنید.
شتابدهنده فناوری شهروندی سامانه WriteToThem پلتفرمی برای ارتباط بین شهروندان و مردم است. در این سامانه می‌توانید مسئول مربوطه را مشخص کرده و سپس پیام خود را برای آن ارسال کنید. تنها در سال گذشته ۲۰۰ هزار پیام بدست سیاستمداران و دولتمردان بریتانیایی رسیده است.

 

شتابدهنده فناوری شهروندی