به دانشگاه خود امتیاز دهید؛ بررسی نمونه‌ای از کاربردهای داده باز و شفافیت آکادمیک

  • ۲۰ آبان ۱۳۹۴
  • 5
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین مرادی
  • لینک کوتاه:

وقتی که باید دانشگاه آینده ی خود را انتخاب کنید یا وقتی که مردد هستید از بین چند دانشگاه که پذیرفته شده‌اید کدام را انتخاب کنید، قطعا یکی از بهترین راهکارها این است که با دانشجویان و آموزش‌دیدگان آن دانشگاه […]

به دانشگاه خود امتیاز دهید؛ بررسی نمونه‌ای از کاربردهای داده باز و شفافیت آکادمیک

وقتی که باید دانشگاه آینده ی خود را انتخاب کنید یا وقتی که مردد هستید از بین چند دانشگاه که پذیرفته شده‌اید کدام را انتخاب کنید، قطعا یکی از بهترین راهکارها این است که با دانشجویان و آموزش‌دیدگان آن دانشگاه مشورت کنید. در انتخاب شما البته فارغ از وضعیت علمی دانشگاه، کیفیت خوابگاه‌ها و فضای فیزیکی دانشگاه تأثیرگذار است. در مطلب قبل سایتی را به شما معرفی کردیم که عمدتا از نظر مالی به انتخاب دانشجویان کمک می‌کرد. در این مطلب سایتی(studentcrowd.com) را مرور خواهیم کرد که از نظرات دانشجویان هر دانشگاه برای انتخاب و تصمیم‌گیری بهتر بهره برده است.

بخش های سایت:

در صفحه اول سایت با یک موتور جست‌و‌جو رو‌به‌رو می‌شوید که به شما اجازه می‌دهد در بین تمامی دانشگاه‌های موجود در انگلستان و خوابگاه‌های آن‌ها جست‌وجو کرده و اطلاعاتی را در مورد دانشگاه مدنظرتان پیدا کنید. البته اگر شما مشغول تحصیل در این دانشگاه باشید می‌توانید نظر خودتان را درباره‌ی بخش‌های مختلف آن ثبت کنید.

به همه‌چیز امتیاز دهید!

با مراجعه به قسمت ثبت نظرات و امتیازات در بالای سایت می‌توانید درباره‌ی بخش‌های مختلف مرتبط با دانشگاه نظر بدهید و یا به آن‌ها امتیاز دهید. هدف از ارائه نظر در هر یک از این بخش‌ها هم در بالای فرم ارائه نظرات ذکر شده است که مرور چند نمونه از آن‌ها خالی از لطف نیست:

خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌ها:

در این قسمت از دانشجویان خواسته می‌شود تا درباره‌ی مواردی از قبیل نسبت ارزش پولی که در قبال خوابگاه پرداخت می‌کنند، موقعیت مکانی خوابگاه، مدیریت و پاکیزگی محیط خوابگاه، تجربه ها و فضاهای اجتماعی آن و هم‌چنین اینترنت آن نظر دهند. هدف از این نظرسنجی هم کمک به دانشجویان برای یافتن خوابگاه بهتر و هم‌چنین کمک برای اصلاح و بهبود فضای یک خوابگاه خاص است.

خانه‌های دانشجویی:

در این قسمت از دانشجویان خواسته می‌شود تا خانه‌های دانشجویی اطراف دانشگاه را معرفی کرده و به آن‌ها از نقطه نظر نسبت هزینه به کیفیت، موقعیت مکانی، اینترنت، سرمایش و گرمایش، حمام و اتاق خواب و محیط‌های اجتماعی پیرامون آن نظر دهند. هدف از این کار هم کمک به دانشجویان برای یافتن خانه‌های دانشجویی بهتر است.

 کاریابی:

در این بخش، دانشجویان می‌توانند فرصت‌های شغلی و نام استخدام‌کننده را ثبت کرده و به آن شغل از جهت کیفیت کار، مهارت لازم، آینده کار، درآمد و مزایای آن امتیاز دهند. بدیهی است که هدف از این کار کمک به دانشجویان برای یافتن مشاغل مناسب است.

کارپاره وقت:

در این بخش هم اطلاعاتی مشابه بخش قبل دریافت می‌گردد تا مشاغل پاره وقتی را که به دانشجویان کمک می‌کند تا بخشی از هزینه‌های تحصیلشان را تأمین کنند را معرفی کند.

موقعیت مکانی:

دانشجویان می‌توانند به موقعیت مکانی دانشگاه از نظر هزینه‌های زندگی، حمل و نقل عمومی، خرید و تهیه غذا در بیرون دانشگاه امتیاز دهند.

دانشگاه:

این بخش تعبیه شده است تا امکانات آموزشی دانشگاه، جو کلی دانشجویان، خدمات حوزه‌های مطالعاتی و اینترنت دانشگاه مورد سنجش قرار بگیرد. نظرسنجی این بخش به بهبود وضع دانشگاه و هم‌چنین انتخاب بهترین دانشگاه توسط داوطلبان کمک می‌کند.

مواد تحصیلی:

در این بخش دانشجویان به کیفیت مواد درسی، محتوای مواد تحصیلی و چشم انداز شغلی آن ماده درسی امتیاز می‌دهند تا کیفیت این مواد تحصیلی افزایش پیدا کند.

بانک:

در قسمت آخر هم امتیازهایی به بانک‌‌ها جهت ارائه خدمات، چک ‌های برگشتی و بانکداری آنلاین داده می‌شود تا هم بانک‌ها به دنبال خدمات بهتر باشند و هم دانشجویان بانک‌های مناسب را انتخاب کنند.

بروز و نمایش اطلاعات:

در صفحه کلی هر دانشگاه توضیحاتی پیرامون وضعیت تحصیل در دانشگاه داده شده است و هم‌چنین دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها رتبه‌بندی شده‌اند. برای نمونه، بخشی از امتیازهایی که به فضای کلی این دانشگاه داده شده است را می‌بینید. دانشجویان درباره هزینه‌های زندگی در دانشگاه، وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی، وضعیت غذاخوردن در بیرون دانشگاه و هم‌چنین فضای خرید در اطراف دانشگاه امتیاز داده‌اند و البته این امتیازها در بخش نظرات تشریح شده‌اند و دانشجویان توصیه‌ها و توضیحاتی را هم نوشته‌اند. در ضمن خود سایت هم بیکار ننشسته است و چندین توصیه جالب را به دانشجویان پیشنهاد کرده است. فروشگاه‌ها و مغازه‌های اطراف دانشگاه، بازدید از یک مجسمه، تماشای تپه‌ای زیبا در اطراف دانشگاه، وضعیت رفت‌و‌آمد و وسایل نقلیه و هم‌چنین توصیه‌هایی برای بیرون غذاخوردن از پیشنهادهای سایت به دانشجویان این دانشگاه است.

ارائه نتیجه کلی از اطلاعات:

از آن‌جا که نمی‌توان نتایج نظرسنجی‌ها و پیشنهادات را مجزا در اختیار مخاطبان سایت قرار داد بنابراین سایت از برآورد چندهزار بازخورد یک مطلب کلی را استنتاج کرده و نتیجه آن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. انتخاب بهترین‌ها در هر حوزه بنابر تحلیلی که از نظرات کاربران بدست می‌آید و توصیه‌های کارآمد از جمله مواردی است که در این تحلیل‌های کلی بدست می‌آید. مطالعه این موارد  در بخش نقشه‌ی سایت امکان‌پذیر است.

پیشنهادی برای وزارت علوم:

شاید با طراحی و اجرای بسترهای لازم برای سایت‌های مشابه سایتی که با هم مرور کردیم، در ایران هم فرصتی پدید آید تا با ایجاد رقابتی در میان دانشگاه‌های کشور، رخوت و سکون را هم از طرف مسئولین هر واحد دانشگاهی و هم از طرف دانشجویان آن دانشگاه از میان برد. و شاید توجه به این نکته که بهترین قضاوت‌کنندگان درباره‌ی کیفیت و کمیت هر واحد تحصیلی دانشجویان آن واحد هستند، ما را به این امر وادارد که آن‌ها را در تصمیم‌سازی و اصلاح دخیل کنیم. این سخن لزوما به معنای این نیست که تک‌تک نظرات دانشجویان را در امر اداره دانشگاه‌ها دخالت دهیم. بلکه بیشتر ناظر به این نگاه است که از برآورد نظرات دانشجویان، توجه به مسائلی جلب می‌شود که پیش از این نسبت به آن‌ها غفلت و کم‌کاری وجود داشته است.

جمع‌بندی و پایان:

بخش قابل توجهی از اطلاعات و داده‌های سایتی که با هم مرور کردیم از طریق مخاطبان آن تأمین شده است و این موضوع برآوردهای سایت را به واقعیت موجود نزدیکتر کرده است. اما در پایان گمان می‌کنم خروجی سایت و مجموعه داده‌هایی که نمایش می‌دهد به‌مراتب از اطلاعات و ورودی‌های سایت کمتر است. اگر شما یک متخصص داده‌باز بودید چه استفاده‌هایی دیگری از داده‌هایی که سایت در اختیار دارد می‌کردید؟ به‌ نظر شما چه مجموعه اطلاعات دیگری را می‌توان از مخاطبان سایت دریافت کرد؟ و چه روشی برای دریافت اطلاعات روش مناسب‌تری می‌باشد؟( توضیح کتبی، انتخاب گزینه‌ها و دادن امتیاز )