شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت اول: اکوادور

  • ۴ خرداد ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: یحیی مرتب
  • لینک کوتاه:

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه […]

شفافیت در هزینه‌ها و بودجه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت اول: اکوادور

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه های خود پارلمان است. اینکه هر پارلمان چه هزینه هایی داشته است. هزینه های روند های اداری، هزینه های سفرهای خارجی نمایندگان، قراردادها و … همگی باید برای مردم مشخص و واضح باشد، تا علاوه بر جلوگیری از فساد، زمینه پاسخگویی از نمایندگان در این موضوع ایجاد شود.

در ماده ۲۳ اعلامیه پارلمان باز نیز که یک سند جهانی است میخوانیم:

“پارلمان مسئولیت دارد تا  اطلاعات جامع، تفصیلی و قابل درک درخصوص بودجه ملی و هزینه های عمومی از جمله درآمدها و هزینه های گذشته، فعلی و پیش بینی شده را در اختیار مردم قرار دهد.. بطورمشابه، پارلمان مسئولیت انتشار اطلاعات مربوط به بودجه ی خود پارلمان، از جمله اطلاعات مربوط به اجرای بودجه، مناقصات و قراردادها را نیز دارد. این اطلاعات باید با استفاده از خلاصه های روان، توضیحات یا گزارش هایی که به درک شهروندان کمک می کنند، بطور کامل در دسترس عموم قرار گیرند.”

بنا داریم تا در طی چند پست جداگانه، به شرح تجربه کشورهای مختلف از شفافیت در هزینه های پارلمان هایشان را معرفی کنیم. در این پست به شیوه شفاف سازی پارلمان اکوادور پرداخته ایم.

کشور اکوادور طبق ماده ۷ قانون شفافیت و دسترسی عامه به اطلاعات عمومی (LOTAIP)، تمامی اطلاعات مربوط به پارلمان خود را نیز شفاف کرده است. از جمله این اطلاعات، شفاف سازی بودجه سالیانه، هزینه های اضافی نمایندگان، میزان حقوق آنان، پاداشهای ماهیانه نمایندگان، هزینه های قراردادهای پارلمان با پیمانکاران، فرم شیوه درخواست اطلاعات عمومی برای مردم، مکانیزمهای پاسخگویی و … به تفکیک هر ماه سال وجود دارد. برای ورود به این صفحه اینجا را کلیک کنید. (عکس صفحات با Google Translate ترجمه شده اند)

برای نمونه وارد ماه December میشویم. همانطور که در عکس مشاهده میکنید، اطلاعاتی که در بالا ذکر شد و باقی اطلاعات را که مربوط به ماه دسامبر است را در این صفحه میتوان پیدا کرد.

گزینه c یعنی Monthly Remuneration and Additional Income  را که پاداشهای ماهیانه و هزینه های اضافی نمایندگان را بطور کامل نشان میده را انتخاب میکنیم.

با انتخاب این گزینه، اطلاعات ۱۲۵۶ نفر که شامل تمامی نمایندگان و کارمندان اجرایی و هر کسی که در پارلمان مشغول به کار است را نشان خواهد داد. همانطور که در شکل مشخص است، جدول به دو بخش کلی تقسیم شده است: پاداشها و درآمدهای ماهیانه و درآمدهای اضافی. (برای دریافت فایل، روی عکس کلیک کنید).

در بخش اول جدول، بعد از ستون نام افراد، پست و جایگاه هرکدام در پارلمان، پاداشهای ماهیانه هرکدام و مجموع پاداشهای سالیانه هر کدام مشخص است.

در بخش دوم، میزان حقوق اضافی، ساعات اضافه کاری  و مجموع درآمدهای اضافی هر کدام از نمایندگان مشخص شده است.

در عکس زیر که قسمت انتهایی جدول را نشان میدهد، مجموع پاداشها به کل نمایندگان، تاریخ آپدیت این جدول و اطلاعات واحدی که این جدول را ایجاد کرده است و تاییدیه مسئول مربوطه آن نیز مشخص است.

برای نمونه اطلاعات آقای Abad اولین نماینده در جدول را میبینید.

به بخش دیگری از شفافیت در بودجه پارلمان اکوادور میرویم. در صفحه شفافیت پارلمان اکوادور اینبار گزینه g یعنی Annual Budget  را انتخاب میکنیم. با کلیک بر آن صفحه ای باز میشود که تمامی اطلاعات مربوط به بودجه سالیانه که شامل درآمدها و هزینه ها و راههای تامین مالی مربوط به بودجه عمومی پارلمان در آن ثبت شده است.

در این جدول مقدار کل بودجه سالیانه شرح داده شده است. در ستونهای جدول ،درآمدها، هزینه ها، تامین مالی و نتیجه عملکرد در این جدول توضیح داده شده است. ردیفهای جدول نیز بودجه ی در جریان و بودجه ای که سرمایه گذاری شده است را نشان میدهد. به همین ترتیب میتوانید اطلاعات هزینه های پارلمان اکوادور را در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ مشاهده کنید. ستون پایینی نشان دهنده اطلاعات سال قبل میباشد.