راهنمای حاکمیت باز- مقدمه

  • ۲۹ تیر ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

قبلا در مطلبی(اینجا) ضمن معرفی «راهنمای حاکمیت باز» و مروری بر موضوعات آن، وعده‌ی ترجمه‌ی این منبع ارزشمند را داده بودیم. به حول و قوه‌ی الهی، بخش مهمی از موضوعات این راهنما ترجمه شده که به مرور منتشر خواهند شد […]

راهنمای حاکمیت باز- مقدمه

قبلا در مطلبی(اینجا) ضمن معرفی «راهنمای حاکمیت باز» و مروری بر موضوعات آن، وعده‌ی ترجمه‌ی این منبع ارزشمند را داده بودیم. به حول و قوه‌ی الهی، بخش مهمی از موضوعات این راهنما ترجمه شده که به مرور منتشر خواهند شد و موضوعات باقی‌مانده هم در حال ترجمه‌اند.. ضمن دعوت از شما برای مشارکت در این پروژه مهم، چند نکته‌ را پیرامون ترجمه و استفاده از راهنما مطرح می‌کنیم:

آشنایی اجمالی با راهنما

از شما دعوت می‌کنیم «معرفی راهنمای حاکمیت باز» را مطالعه بفرمایید. همچنین برای آشنایی اجمالی با این راهنما، ویدیوی زیر را مشاهده بفرمایید:

شیوه انجام ترجمه

  1. ترجمه‌ها توسط گروه مترجمین «شفافیت برای ایران» انجام شده و تمام حقوق آن محفوظ است.
  2. برای افزایش دقت و کیفتی خروجی نهایی، هرکدام از موضوعات پس از ترجمه توسط مترجم دیگری بازبینی شده‌اند و سپس برای بازبینی نهایی به حلقه «حاکمیت باز» تحویل شده‌اند. نسخه‌ای که انشاالله به مرور منتشر خواهد شد، یک‌بار ویرایش شده است، اما تا رسیدن به نسخه نهایی نیاز به تلاش و دقت بیشتر دارد. پس توجه داشته باشید که نسخه‌‌ی منتشر شده، نسخه‌ی «غیرنهایی» است و پس از نهایی شدن خروجی هر موضوع، در همان مطلب مرتبط بارگذاری خواهدشد.
  3. در ویراستاری اصل بر روایی ترجمه بوده است، برای همین در موارد معدودی بخش‌هایی از مطالب با نگاه آزاد، ترجمه و ویراستاری شده‌اند. از شما مخاطب گرامی درخواست داریم در صورتی که حین مطالعه هر بخش اشکالی یافتید، بزرگوارانه آن را با ما در میان بگذارید. برای سهولت مطالعه متن اصلی، نشانی آن در همان قسمت درج شده است و فایل ورد و PDF ترجمه نیز از انتهای هر مطلب قابل بارگیری است.
  4. فرآیند ترجمه و ویراستاری در حال انجام است. امیدواریم به لطف خدا هر هفته یک قسمت از راهنما را منتشر کنیم.

همکاری در پروژه راهنمای حاکمیت باز

  1. این ترجمه‌ها پس از ویراستاری و بررسی نهایی، به عنوان نسخه‌ی رسمی راهنمای حاکمیت باز به زبان فارسی در سایت opengovguide.com منتشر خواهند شد. همین‌طور به عنوان گزارشی از طرف گروه «شفافیت برای ایران» نیز به چاپ خواهند رسید. اگر تمایل دارید در ادامه این پروژه ما را همراهی کنید، از بخش نظرات همین مطلب در خدمت شما هستیم. همکاری با شما موجب افتخار ماست.
  2. همچنین اگر قصد دارید از این راهنما به عنوان منبعی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی استفاده بفرمایید، حتما می‌توانیم همکاری و هم‌افزایی خوبی در مسیر پژوهش شما داشته باشیم؛ پس ما را بی‌خبر نگذارید! «شفافیت برای ایران» ضمن حمایت از آثار پژوهشی ارزشمند در زمینه‌های شفافیت و حاکمیت باز، با افتخار مطالب شما را در سایت خود منتشر می‌نماید. در همین رابطه‌، نگاهی به صفحه‌ی فهرست موضوعات پژوهشی داشته باشید. حتما بسته به تخصصتان ایده‌های خوبی برایتان شکل خواهد گرفت.

شیوه انتشار راهنمای حاکمیت باز

  1. همانطور که در مطلب معرفی راهنما آمده است، مطالب هر موضوع، در سه دسته‌ی گام‌های ابتدایی، گام‌های میانه و گام‌های نوآورانه آمده و در کنار آن مثال‌هایی از کشورهای مختلف که تجربیات ارزشمندی دارند ذکر شده است.
  2. ما هر موضوع را در 4 قسمت جداگانه به تفکیک 4 بخش بالا منتشر می‌کنیم تا مطالعه‌ی آن‌ها راحت‌تر و کوتاه‌تر باشد. البته در پایان قسمت آخر هر موضوع، فایل متن کل ترجمه را برای دسترسی و استفاده‌ی راحت‌تر مخاطبان و پژوهشگران گرامی قرار خواهیم‌داد.
  3. تمام مطالب مربوط به راهنمای حاکمیت باز، در نشانی tp4.ir/OGG در دسترس عموم مخاطبان علاقه‌مند قراردارند. این نشانی را به خاطر بسپارید.

در پایان شما را به مطالعه اولین قسمت از راهنمای حاکمیت باز، گام های پایه در اعلام عمومی درآمد و دارایی مسئولین دعوت می‌کنیم.