شهرداری شیشه‌ای، از ایده تا اجرا

مشاهده فیلم کامل وبینار «شهرداری شیشه‌ای؛ از ایده تا اجرا»: گزارش مکتوب جلسه جلسه مجازی «شهرداری شیشه‌ای؛ از ایده تا اجرا» با حضور رئیس «کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران»، سرکار خانم دکتر آروین روز دوشنبه ۱۲/۳/۱۳۹۹ توسط […]

2

شفافیت برای ایران
موضوع ارائه شهرداری شیشه‌ای، از ایده تا اجرا
ارائه دهنده دکتر بهاره آروین
مدت زمان ارائه 71 دقیقه
پاورپوینت ارائه وجود ندارد
دریافت صوت جلسه https://tp4.ir/ZmMs
متن پیاده شده ارائه در حال آماده سازی
برای مطالعه بیشتر https://tp4.ir/i8sN
بحث و گفتگو پیرامون این موضوع https://discuss.tp4.ir/c/Institutions/municipality/

مشاهده فیلم کامل وبینار «شهرداری شیشه‌ای؛ از ایده تا اجرا»:

گزارش مکتوب جلسه

جلسه مجازی «شهرداری شیشه‌ای؛ از ایده تا اجرا» با حضور رئیس «کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران»، سرکار خانم دکتر آروین روز دوشنبه ۱۲/۳/۱۳۹۹ توسط «اندیشکده شفافیت برای ایران» برگزار شد.

در این جلسه خانم آروین به بیان مسیر شکل‌گیری شفافیت در شهرداری تهران؛ از ایده‌های اولیه تا تحقق و اجرای آن پرداخته و فرصت‌ها، چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف این مسیر را توضیح دادند.

«کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران» از ابتدای شکل‌گیری شورای شهر پنجم، با ریاست خانم دکتر آورین و عضویت «اندیشکده شفافیت برای ایران» به عنوان مشاور، فعالیت خود را آغاز کرد و نتایج مثبت و قابل قبولی را نیز در دوره فعالیت خود بدست آورده است؛ شفافیت مواردی مثل قراردادهای کلان شهرداری، اطلاعات مدیران و کارکنان، اطلاعات شهرسازی و گزارش‌های مالی را می‌توان از نتایج فعالیت این کمیته دانست.

خانم آروین در ابتدای این جلسه به بیان نکاتی در موضوع اهمیت شفافیت پرداختند. ایشان در جواب این پرسش که آیا شفافیت در کنار معضلات دیگر شهر تهران مثل بیکاری، بزهکاری، آلودگی هوا و … مطالبه‌ای زینتی محسوب نمی‌شود؟ بی‌اعتمادی را از معضلات مهم‌ جامعه دانسته و ابزار شفافیت را به عنوان تنها راه‌حل بی‌اعتمادی موجود بیان کردند.

ایشان شفافیت و افشاگری را را دو ابزار کاملا متفاوت دانستند و ادامه دادند: «درست است که هردوی این راهکارها ممکن است در شرایطی مورد استفاده قرار گیرند و مقبول باشند اما نباید اجازه دهیم که شفافیت  که ابزاری اعتمادزاست با افشاگری که باعث خدشه به اعتماد عمومی می‌شود، اشتباه گرفته شود».

خانم دکتر آروین در ادامه با توضیح شروع فعالیت خود در کمیته شفافیت، ۴ گلوگاه مهم فسادخیز را مهم‌ترین مسائلی دانستند که از ابتدای کار، سعی در پیدا کردن راه‌حلی از جنس شفافیت برای آن داشتند؛ ۱-محور اقتصادی و قراردادهای شهرداری تهران، ۲- حوزه شهرسازی، جوازهای ساخت و ساز، پایان کار و دسترسی مردم به اطلاعات آن‌ها، ۳- اعلام فهرست کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداری تهران به کلیه نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و در نهایت ۴- شفافیت شورای شهر تهران.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، چالش‌های بوروکراتیک، چالش‌ در زیرساخت فناوری اطلاعات و مقاومت ذی‌نفعان را اصلی‌ترین چالش‌های تحقق شفافیت دانستند و پایدارسازی دستاوردهای تحقق شفافیت را منوط به تقویت جامعه مدنی و سمن‌های تخصصی این حوزه عنوان کردند.