انتشار مقاله پژوهشی «امکان‌سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان»

  • ۱۳ دی ۱۴۰۱
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

فصلنامه دانش حقوق عمومی، در شماره زمستان ۱۴۰۱ خود، مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «امکان‌سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان» منتشر کرده است. این مقاله توسط حسین محمدی احمدآبادی (دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)) و دکتر محمد برزگر خسروی […]

انتشار مقاله پژوهشی «امکان‌سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان»

فصلنامه دانش حقوق عمومی، در شماره زمستان ۱۴۰۱ خود، مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «امکان‌سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان» منتشر کرده است. این مقاله توسط حسین محمدی احمدآبادی (دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)) و دکتر محمد برزگر خسروی (استادیار گروه حقوق اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس) نگاشته شده است.

چکیده مقاله:
عناصر و کنشگران اصلی نظام حکمرانی کشور کارکردها و نقشهای متعدد و کاملی دارند که در صورت شفاف نبودن عملکرد آنان، جلب مشارکت عمومی و ظهور حاکمیت مردم تضعیف می‌شود. مجلس نیز به عنوان مهمترین نهاد مردم سالار و عنصر تجلی اراده عمومی که به قانون‌گذاری و نظارت در کشور می‌پردازد، از این امر مستثنا نیست و باید بیش از پیش خود را در معرض عموم قرار دهد و در راستای تحقق شفافیت پارلمانی اقدام کند. یکی از مهمترین ابعاد شفافیت پارلمانی، شفافیت آرای نمایندگان مجلس است که در جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر محل چالش حقوق دانان بوده و طرحها و لوایحی نیز در همین خصوص توسط مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده‌اند؛ اما هیچکدام به سرانجام نرسیده‌اند. فارغ از دلایل عدم تصویب طرحها و لوایح مزبور، پرسش اصلی پژوهش آن است که در نظام حقوقی ایران امکان شفافیت آرای نمایندگان وجود دارد یا خیر؟

در همین زمینه و مبتنی بر بررسی‌های صورت گرفته، این نوشتار با بهره‌گیری از روش توصیفی تحلیلی به این برایند می‌رسد که مستفاد از اصول قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام و رویکرد مفسر قانون اساسی و برداشت قانونگذار عادی، امکان «شفافیت آرای نمایندگان» منطبق بر موازین حقوقی است. البته واضح است که این اصل مطلق نیست و مقید به استثنائاتی از جمله رعایت منافع عمومی و مصالح ملی است.

دانلود اصل مقاله امکان سنجی حقوقی شفافیت آرای نمایندگان