از نماینده شهر خود، شفافیتی اینگونه را طلب کنید!

  • ۱۰ دی ۱۳۹۸
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

شفافیت سیاسی در مورد مسائل مرتبط با عموم مصداق پیدا می‏‌کند؛ هر چیزی که عمومی تلقی می‌‏شود. یعنی یا متعلق به عموم است، با عموم مردم ارتباط دارد و یا اینکه بر زندگی عموم مردم اثر می‌‏گذارد. در خصوص «شفافیت […]

از نماینده شهر خود، شفافیتی اینگونه را طلب کنید!

شفافیت سیاسی در مورد مسائل مرتبط با عموم مصداق پیدا می‏‌کند؛ هر چیزی که عمومی تلقی می‌‏شود. یعنی یا متعلق به عموم است، با عموم مردم ارتباط دارد و یا اینکه بر زندگی عموم مردم اثر می‌‏گذارد. در خصوص «شفافیت اموال و دارایی‌ مسئولین»، شاید اینگونه به نظر برسد که مسئولین هم مثل بقیهِ مردم هستند؛ مثل عموم مردم، حساب بانکی، سهام، ملک و… دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند، وام می‌گیرند و ملک خرید و فروش می‌کنند. اما از آنجا که زندگی و عملکرد مسئولین با مردم ارتباط پیدا می‌‏کند، از جانب مردم مسئولیت انجام امور را به عهده دارند، از بیت‌المال (منابع عمومی) خرج می‌‏کنند و حقوقشان را نیز از همین محل دریافت می‌کنند، با مردم عادی تفاوت دارند و مردم حق دارند از را‌ه‌های مختلف بر آنها نظارت نمایند. یکی از این راه‌ها، نظارت همگانی بر اموال و دارایی‌های نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان است که بواسطه شفافیت آن‌ها حاصل می‌شود.

همانگونه که بیان شد، یکی از گروه‌هایی که حقوق و مزایای خود را از بیت‌المال (و عملا از مردم) دریافت می‌کنند، نماینده‌های مجلس هستند. به همین دلیل، طبیعی است که مردم حق داشته باشند بدانند نماینده‌ی آن‌ها چه مقدار حقوق می‌گیرند و همچنین برای نظارت بر نماینده‌ی خود باید بدانند او چه اموال و دارایی دارد. مفهوم شفافیت اموال و دارایی مسئولین (از جمله نمایندگان مجلس) به همین دلیل شکل گرفته است. اعلام دارایی‌های نمایندگان باید توسط آن‌ها و به صورت سیستمی انجام شود، اما در شرایطی که مقدمات آن فراهم نیست باید از نماینده‌ها خواست که به صورت داوطلبانه این گزارش را ارائه دهند. آقای صباغیان نماینده مجلس، سال گذشته این کار را به شیوه مناسبی انجام دادند.

با توجه به نزدیکی ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، از نماینده شهر خود بخواهید که اموال و دارایی‌های خود را منتشر کند.

در شفافیت اموال و دارایی‌ها، چه مواردی باید شفاف شود؟

اموال آقای صباغیان، نماینده مردم شریف شهرستان‌های مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم