درآمدی بر برنامه کلی اصلاحات ساختاری بودجه عمومی

  • ۲۵ دی ۱۳۹۸
  • 6
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: فرهنگ مجاهد
  • لینک کوتاه:

دولت در ۱۷ آذرماه امسال با تقدیم لایحه بودجه ۹۹ به مجلس فصل جدیدی از برنامه‌­های اقتصادی خود را کلید زد. این امر در حالی صورت گرفت که مقام معظم رهبری در سال گذشته طی دستوری از دولت خواست تا […]

درآمدی بر برنامه کلی اصلاحات ساختاری بودجه عمومی

دولت در ۱۷ آذرماه امسال با تقدیم لایحه بودجه ۹۹ به مجلس فصل جدیدی از برنامه‌­های اقتصادی خود را کلید زد. این امر در حالی صورت گرفت که مقام معظم رهبری در سال گذشته طی دستوری از دولت خواست تا برنامه جدیدی برای اصلاح ساختاری بودجه ارائه دهد که ماحصل بررسی‌­ها و تحقیقات دولت، خود را در طراحی این لایحه نشان می‌­دهد.

در ۲۹ آبان ۱۳۹۸ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از رهنمودهای معظم له اعلام کرد: “تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با یک‌سال تلاش شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی این سازمان و گروه‌های متعددی از متخصصین، اندیشمندان و قابلیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های فعال در این حوزه و نیز دستگاه‌های اجرایی،‌ طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده نموده و حسب تأکید حضرت‌عالی در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم شده ‌است.”

بررسی برنامه کلی اصلاح ساختاری بودجه نشان می‌­دهد که چهار محور اصلی جهت تغییر و اصلاح اساسی در نظر گرفته شده است که عبارتند از: درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ثبات‌سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار و اصلاحات نهادی در بودجه.

در یک تقسیم‌بندی کلی به صورت خلاصه می‌­توان گفت این برنامه که مبتنی بر رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت است شامل موارد زیر می‌­باشد:

 

الف: اصلاحات برنامه ریزی شده در حوزه‌های هزینه‌­کرد کارآ و روابط نهادی بودجه

 

  1. اصلاح نظام بودجه­‌ریزی

  •  برنامه محور شدن تنظیم لوایح و تصویب قوانین بودجه­‌های سنواتی
  • اختصاص ردیف­های بودجه‌­ای متمرکز به دستگاه­ه‌ای سیاست­گذار جهت تحقق برنامه‌­های مصوب
  • تقویت همگرایی بین برنامه‌­های ملی و برنامه‌­های استانی و پیاده‌­سازی نظام درآمد-هزینه استانی
  • تدوین نظام بودجه­‌ریزی مبتنی بر عملکرد در یک افق زمانی میان ­مدت (حداقل دو ساله) و بر مبنای هزینه‌­کرد دستگاه­‌ها
  • پیاده­‌سازی بودجه‌ریزی بر مبنای آمایش سرزمینی و منطقه‌­ای
  • بازتعریف نحوه طبقه‌بندی حساب ­های دریافتی و پرداختی به منظور ایجاد امکان گزارشگری همزمان مالی و بودجه‌­ای و پرداخت مستقیم منابع به ذی‌نفع نهایی
  • ایجاد نظام جامع و یکپارچه مدیریت اطلاعات مالی دولت جهت شفافیت وجوه عمومی

 

  1. اصلاح ساختار دستگاه‌­های اجرایی و شرکت‌­های دولتی

  • حذف، کاهش یا ادغام تشکیلات غیر ضروری و موازی
  • توسعه دولت الکترونیک (توسعه خدمات عمومی غیر حضوری)
  • تخصیص منایع عمومی به امور حاکمیتی
  • جلب مشارکت بخش خصوصی در بسیاری از امور
  • کنترل و اولویت‌­بندی هزینه­‌ها از طریق ایجاد کمیته بازبینی هزینه‌­ها در بالاترین سطوح دولت
  • جذب سرمایه‌­گذاری خصوصی برای مدیریت بنگاه‌­های دولتی
  • انتقال مالکیت بنگاه‌­های دولتی
  • تجمیع بنگاه‌­های اقتصادی دولتی در شرکت­های مادر تخصصی (هلدینگ) و واگذاری سهام آن­ها
  • تشکیل کمیته «نظارت و ساماندهی شرکت­های دولتی» به منظور نظارت و ارائه پیشنهاد اصلاح ساختار، توقف، واگذاری مالکیت یا مدیریت شرکت­های دولتی

نکته: تنها بنگاه‌­هایی که نقش حاکمیتی دارند با مدیریت دولتی باقی می‌­مانند و مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌­گیرد. رویکرد کلی، خروج حاکمیت از مدیریت بنگاه‌­ها است.

 

  1. اصلاح سیاست­‌های حمایت و نظام تأمین اجتماعی

  • تقویت سازمان تأمین اجتماعی از طریق تأدیه بدهی‌­های قطعی شده دولت
  • اصلاحات پارامتری در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی مانند افزایش نرخ حق بیمه
  •  تشکیل سازمان «تنظیم مقررات بیمه‌­های اجتماعی» به منظور ایجاد و اعمال قواعد یکسان و مشابه در صندوق­های مختلف و پیشبرد اصلاحات

 

  1. اصلاح ساختار تعهدات و بدهی­های دولت

  • قیمت‌­گذاری منصفانه و بهادارسازی بدهی و معوقات غیر سیال دولت و تعیین جریان نقدی با سررسیدهای مشخص
  •  بازپرداخت نقدی بدهی­‌ها و معوقات جدید دولت با استفاده از انتشار اوراق مالی اسلامی در پایان همان سال به منظور شفاف‌سازی هزینه‌­های تأمین مالی دولت و جلوگیری از انباشت بدهی و معوقات
  • تدوین لایحه قانون بدهی‌­های دولت به منظور شکل‌­دهی به سازوکارهای ایجاد و سقف تعهدات، بدهی و تضامین در دولت و بخش عمومی
  •  ایجاد سامانه کنترل تعهدات دولت (ثبت هرگونه تعهد مالی بعد از اخذ مجوز از سازمان برنامه و بودجه و تعیین ذی‌­نغع نهایی آن در سامانه)

نکته: ساماندهی تعهدات دولت با دو راهبرد شناسایی مسیرهای ایجاد بدهی، مهار و عقیم سازی ان­ها و همچنین مدیریت بدهی­ها و معوقات با هدف ایجاد پایداری مالی در بودجه در افق زمانی ۵ ساله صورت می­گیرد.

نکته: دولت در حوزه هزینه‌­کرد کارآمد و روابط نهادی بودجه اقدام دیگری نیز مد نظر دارد؛ تهیه سند مالی حاکمیت. این سند منعکس­‌کننده تمامی عملیات مالی حاکمیت اعم از قوای سه‌­گانه و سایر نهادهای عمومی است. تهیه این سند ارتباطی به بودجه مصوب دولت ندارد. همسوسازی سرمایه ­گذاری دولت و نهادهای عمومی غیردولتی جهت افزایش کارآیی و اثربخشی منابع مالی بخش عمومی از طریق هماهنگی­‌های داوطلبانه صورت می‌­پذیرد.

 

ب:  اصلاحات برنامه ریزی شده در حوزه‌­های درآمدزایی پایدار و ارتقای ثبات، توسعه و عدالت

 

  1. اصلاح و یکپارچه‌­سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی

  • قرار دادن مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مجموع درآمد خانوار به عنوان پایه نظام مالیاتی
  • افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از طریق وضع مالیات بر عایدی سرمایه و ثروت مانند املاک و مستغلات
  • برطرف شدن موانع عملیاتی طرح جامع مالیاتی در دسترسی به سامانه­‌های اطلاعاتی سایر دستگاه­ها و نهادها
  • جداسازی حساب­های بانکی شخصی و تجاری جهت اخذ مالیات کاراتر و عادلانه تر و جداسازی خانوارهای پردرآمد از کم درآمد برای شناسایی و پوشش بهتر تامین اجتماعی
  • حذف معافیت های مالیاتی و جایگزینی آن با نرخ ترجیحی

نکته: در صورت اعمال این تغییرات، قواعد مالیات ستانی در کشور از ۵ ویژگی خنثی بودن، سادگی، عدالت، پوشایی و پایداری برخوردار می­شود.

 

  1. اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی در کنار تامین حداقل معیشت

  • اصلاح نظام قیمت‌­گذاری حامل‌­های انرژی بر مبنای عرضه و تقاضا
  • خروج دولت از قیمت‌­گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی در بازار انرژی کشور

نکته: باید اصلاح قیمت­‌ها تدریجی و بدون ایجاد شوک باشد. حرکت به سمت قیمت­‌های آزاد و گسترش صادرات فرآورده‌­ها نیز حائز اهمیت است.

 

  1. اصلاح نظام مالیه نفت و گاز

  • توزیع و به حداقل رساندن ریسک‌­های مختلف سیاسی، قیمتی و عملیاتی بین نهادهای مختلف
  • بازتعریف نحوه سرمایه‌­گذاری در سرمایه‌­های زیرزمینی، مالک و مسئول تأمین مالی آن­ها
  •  افزایش اختیارات بخش خصوصی و مدیریت مداخله دولت در میزان سهمیه­‌های انرژی از طریق پرداخت سالانه مقدار ثابتی از کل درآمد نفتی به دولت و پرداخت هزینه ثابت عملیاتی و سرمایه‌­گذاری به شرکت ملی نفت به ازای هر بشکه تولید
  •  ارائه لایحه«اساسنامه تنظیم‌­گر و مقررات گذار پایین دستی انرژی» با هدف بازتعریف وظایف هر دستگاه و نهاد تنظیم‌­گر و مقررات‌­گذار
  •  ارائه لایحه جهت ایجاد وزارتخانه یا نهاد جدیدی برای مدیریت انرژی و همچنین حوزه محیط زیست و آب مانند شورای عالی آب
  • تفویض نقش ثبات سازی درآمدهای نفتی و میزان ورود آن به کشور و نیز بودجه به یک نهاد مشخص
  • قرار دادن بخشی از منابع حاصل از فروش نفت و گاز در صندوق زیرساخت ( این صندوق با هدف سرمایه‌­گذاری در زیرساخت‌­های کشور ایجاد می‌­شود.)
  • اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی با هدف صیانت بین نسلی از منابع و افزایش شفافیت و نظارت بر عملکرد آن

 

  1. مولدسازی و اصلاح نحوه مدیریت بر دارایی­های دولت

  • تاسیس سازمان یا شرکت دولتی جهت مدیریت و مولدسازی دارایی‌های غیرمنقول دولت از طریق خرید و فروش و… (تمامی دستگاه­ها مکلف به پرداخت اجاره بابت در اختیار داشتن اموال غیرمنقول می­شوند)
  •  انتشار اوراق مالی دولت در مواقع عدم تحقق منابع بودجه‌­ای و عملیات بازار باز بانک مرکزی

 

پیگیری اجرای این برنامه‌ها و اثرات واقعی آن بر اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نشان خواهد داد این برنامه تا چه اندازه مشکلات و نواقص نظام بودجه ریزی ایران را اصلاح می‌­کند.