آغاز فعالیت سامانه شفافیت مجلس شورای اسلامی

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

مجلس شورای اسلامی در اقدامی قابل تقدیر، به منظور ایجاد امکان رصد فعالیت‌های مجلس، کمیسیون‌ها و نمایندگان توسط عموم مردم، سامانه شفافیت عملکرد مجلس و نمایندگان را راه‌اندازی کرد. این سامانه به آدرس اینترنتی https://www.parliran.ir/majles/fa/TransparencySystem در دسترس عموم مردم است […]

آغاز فعالیت سامانه شفافیت مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی در اقدامی قابل تقدیر، به منظور ایجاد امکان رصد فعالیت‌های مجلس، کمیسیون‌ها و نمایندگان توسط عموم مردم، سامانه شفافیت عملکرد مجلس و نمایندگان را راه‌اندازی کرد. این سامانه به آدرس اینترنتی https://www.parliran.ir/majles/fa/TransparencySystem در دسترس عموم مردم است که در ان عملکرد نمایندگان مجلس در موضوعات حضور و غیاب، شرکت در رأی‌گیری‌ها، فعالیت‌های نظارتی شامل پرسیدن سؤال و دادن تذکر و … قابل مشاهده و بررسی است.

شفافیت مجلس شورای اسلامی

 

این سامانه از دو قسمت اصلی تقسیم شده است؛ در قسمت فعالیت نمایندگان می‌توان با انتخاب حوزه انتخابیه، نماینده مجلس و تاریخ مورد نظر، میزان مشارکت هر نماینده در مجلس و حضور و غیاب او، میزان مشارکت او در رأی‌گیری، طرح‌هایی که ارائه داده است و همچنین فعالیت‌های نظارتی او شامل سؤال و تذکر و … را مشاهده کرد.

 

شفافیت مجلس سورای اسلامی

 

در قسمت فعالیت مجلس این سامانه نیز، می‌توان به عملکرد مجلس در موضوعات سؤالات پرسیده شده توسط نمایندگان، تقاضاهای تحقیق و تفحص آن‌ها، تذکرات و … نظارت کرد.

شفافیت مجلس شورای اسلامی

 

اندیشکده شفافیت برای ایران از این اقدام شفاف‌سازانه مجلس یازدهم تقدیر کرده و امیدوار است مجلس یازدهم علاوه بر رفع برخی مشکلات فنی، ظاهری و محتوایی این سامانه در آینده نزدیک، دیگر متغیرهای شفافیت مجلس مثل شفافیت اموال و دارایی نمایندگان، شفافیت آراء، شفافیت حقوق و مزایا، شفافیت توصیه‌نامه‌ها و …. را نیز محقق کند.

سامانه شفافیت عملکرد مجلس شورای اسلامی