نشست ۲: تعارض منافع در صنعت خودرو

تاریخ برگزاری: 18 خرداد 1399

عنوان تعارض منافع در حکمرانی ۲: بررسی صنعت خودرو در ایران
سخنرانان دکتر غلامرضا گودرزی، داوود میرخانی رشتی، میلاد بیگی
تاریخ برگزاری ۱۳۹۹/۰۳/۱۸

در ادامه سلسله نشست‌های تعارض منافع در حکمرانی، این بار نوبت به بررسی و تحلیل صنعت خودرو و شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع و گلوگاه‌های فساد آن رسید. دومین نشست از این سلسله نشست‌ها با حضور آقایان دکتر غلامرضا گودرزی (عضو هیئت‌علمی و متخصص صنعت خودرو)، مهندس میرخانی رشتی (قائم‌مقام دبیر انجمن خودروسازان ایران) و میلاد بیگی (پژوهشگر و مدیر کارگروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر) در تاریخ ۱۸خرداد ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی در پلتفرم اسکای روم برگزار شد. تعداد افراد ثبت‌نام کرده در این پنل تخصصی ۹۴ نفر و تقریباً ۳۸ نفر به طور ثابت در جلسه حضور داشتند. 

همان طور که می‌دانید تعارض منافع به معنای ارتکاب فساد نیست بلکه موقعیتی است که منافع بجا و نابجا در مقابل یکدیگر قرارگرفته و احتمال و امکان وقوع فساد در آن افزایش می‌یابد. برای نمونه همچنان که در صورتجلسه ۶۳ شورای رقابت آمده است تمرکز عمودی که موجب انحصار می‌شود، یک موقعیت تعارض منافع می‌سازد. در نظر بگیرد که قطعه ساز یک شرکت خودروسازی، سهامدار آن شرکت و عضو اثرگذاری هیئت‌مدیره آن شود، در چنین حالتی موقعیت تعارض منافع رخ‌داده و امکان بروز انواع فساد وجود دارد. 

همچنین برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع می‌توان به منابع دیگری مانند «گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو» و «تالار گفتگوی اندیشکده شفافیت برای ایران(اینجا)»، «مستند اختاپوس» و سایر مقالات و یادداشت‌های موجود در فضای اینترنت مراجعه کرد. در گزارش پیش رو سعی شده سؤالات و مباحث مطرح‌شده، مکمل این منابع باشد و با منظر تخصصی‌تر به بحث مبارزه و پیشگیری از فساد پرداخته شود 

هرچند امکان دارد به فراخور مباحث و گفتگوها از افراد مختلف اسمی به میان آمده باشد اما غایت و منظور این نشست‌ها افشاگری و به‌قول‌معروف مچ‌گیری نیست بلکه عمده تلاش‌ها بر این بوده که به ساختارها، فرایندها و مکانیسم‌های تعارض آفرین در صنعت خودرو اشاره کرده و مصادیق مختلف موقعیت‌های تعارض منافع و گلوگاه‌های فسادخیز شناسایی شوند. گزارش حاضر که برآمده از دومین نشست تعارض منافع در حکمرانی با محوریت صنعت خودرو است، مباحث اصلی مطرح‌شده در نشست را بازتاب می‌دهد. لذا این گزارش برای راهنمایی نخبگان اجتماعی، سیاستمداران، خط‌مشی گذاران عمومی و اندیشمندان دانشگاهی تهیه‌شده است و امیدواریم پژوهش‌ها در این حوزه تداوم داشته باشد.

دانلود گزارش نشست تعارض منافع در صنعت خودرو

مشاهده فیلم کامل وبینار « تعارض منافع در حکمرانی ۲: بررسی صنعت خودرو در ایران»: