پنل مجازی رونمایی از کتاب «تعارض منافع در بخش عمومی» برگزار شد

  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

کتاب «تعارض منافع در بخش عمومی» که اولین کتاب فارسی تألیف شده در موضوع تعارض منافع می‌باشد، به همت انتشارات «شفافیت و پیشرفت» وابسته به اندیشکده شفافیت برای ایران منتشر شده است. در این کتاب، پژوهش‌ها و پروژه‌های اجرایی اندیشکده […]

پنل مجازی رونمایی از کتاب «تعارض منافع در بخش عمومی» برگزار شد

کتاب «تعارض منافع در بخش عمومی» که اولین کتاب فارسی تألیف شده در موضوع تعارض منافع می‌باشد، به همت انتشارات «شفافیت و پیشرفت» وابسته به اندیشکده شفافیت برای ایران منتشر شده است. در این کتاب، پژوهش‌ها و پروژه‌های اجرایی اندیشکده شفافیت برای ایران در حوزه تعارض منافع، طبقه‌بندی و منعکس شده است.

به همین مناسبت، سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹، در یک پنل مجازی از این کتاب رونمایی شد و سخنرانانی به بیان نکات و دیدگاه‌هایشان در مورد کتاب و به صورت کلی موضوع تعارض منافع پرداختند. در این پنل آقای دکتر مرتب (مؤلف اول کتاب)، دکتر یاوری (عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع))، دکتر زمانیان (عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر)، دکتر روحانی (معاون سابق پژوه‌های اقتصادی و مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی) و دکتر ثنایی مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران، نکات و نظرات خود را بیان کردند.

آقای دکتر مرتب اولین سخنران این پنل بود. ایشان در ابتدا به هدف خود و اندیشکده برای تألیف یک کتاب در موضوع تعارض منافع اشاره کرده و در ادامه محور بحثش را، عمق مفهوم تعارض منافع قرار داده و سطحی‌نگری به موضوع تعارض منافع را یکی از آفات بررسی این موضوع دانستند. آقای مرتب در انتهای صحبت‌های خود کتاب تعارض منافع در بخش عمومی را تورق کرده و به نکات اصلی و مهم کتاب به صورت فهرست‌وار اشاره کردند.

سخنران بعدی این پنل، دکتر یاوری بودند. ایشان جنبه‌های اخلاقی را به عنوان زاویه نگاه خود به این موضوع انتخاب کردند و با این زاویه به بررسی راه‌های مقابله با تعارض منافع و نقاط قوت و ضعف هرکدام از راه‌حل‌ها پرداختند. ایشان در ادامه اشاراتی در موضوع نگاه دین به تعارض منافع داشتند و مفاهیمی مثل حق‌طلبی، حق مداری، مواسات و انصاف را از مفاهیم نزدیک به موضوع تعارض منافع دانستند.

دکتر زمانیان سخنران بعدی این پنل بود. ایشان همان ابتدا زاویه نگاه خود را مشخص کرده و پنجره اقتصاد را به عنوان منظر بررسی موضوع تعارض منافع عنوان کردند. آقای دکتر زمانیان حرکت‌های انجام شده در کشور در موضوع تعارض منافع را خوب و مفید ارزیابی کردند اما اصلی‌ترین خلا موجود را تعیین منافع عمومی دانستند. طبق نظر ایشان تا زمانی که منافع عمومی مشخص نشوند، بحث در مورد تعارض منافع، مسیر درست و اصلی خود را پیدا نمی‌کند و تعیین منافع عمومی پایه مقابله و مصداق‌یابی تعارض منافع است. از نگاه ایشان، بین تنظیم‌گری و قانون‌گذاری به عنوان دو راه مقابله با تعارض منافع، تنظیم‌گری در اولویت بسیار بالاتری نسبت به قانون‌گذاری قرار می‌گیرد.

اما دکتر روحانی، سخنران بعدی پنل با این اولویت‌بندی ایشان موافق نبوده و خلا اصلی این روزهای مدیریت تعارض منافع در کشور را ، خلا ساختاری و راه‌حل آن را قانون‌گذاری می‌دانستند. آقای دکتر روحانی زاویه‌های نگاه مختلف را در بررسی تعارض منافع مهم دانستند اما اولویت را به نگاه قانونی و راه‌حل قانون‌گذاری دادند.

سخنران آخر این پنل آقای دکتر ثنائی مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران بود که به عنوان حسن ختام مطالبی را در اهمیت موضوع تعارض منافع عنوان کردند. ایشان دو موضوع ترویج و گفتمان‌سازی و اهمیت دادن به ادبیات تخصصی این موضوع را، دو عاملی بیان کردند که در کنار عوامل دیگر، انگیزه‌‌بخش اندیشکده شفافیت برای ایران برای تألیف کتابی در این موضوع در کنار دیگر فعالیت‌هایشان در موضوع تعارض منافع بود.

برای خرید کتاب و کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید.

 

مشاهده فیلم کامل پنل رونمایی از کتاب تعارض منافع در بخش عمومی