اصلاحیه مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران»

  • ۱۹ دی ۱۴۰۰
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، طرح «اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد. مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح گفت: این طرح در […]

اصلاحیه مصوبه «مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، طرح «اصلاح مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر بررسی شد.
مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح گفت: این طرح در صحن به تصویب رسید و قرار بر اعمال برخی اصلاحات بود. بحث عطف بماسبق شدن موضوع اجرایی نیست، اما باقی موارد اصلاح شده است.
سپس ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بحث مهم در این طرح از بین بردن احساس تبعیض است و حتی اگر قانون هم انتصاب یکی از اقوام ما را در شهرداری اجازه داده باشد، برای رعایت اخلاق باید از این کار پرهیز و حق را رعایت کنیم.
وی افزود: عطف بماسبق شدن این موضوع عین حق است. ما در سالگرد شهادت فردی هستیم که حاضر نشد برای نزدیکان خود قدمی بردارد. پیشنهاد بنده این است که یک تبصره اضافه کنیم تا شهرداری به اجرای آیین نامه استخدامی مصوب شورا و دستورالعمل مشاغل در مورد همه انتصابات بعد از ۱۵ مرداد ملزم شود.
عضو شورای شهر بیان کرد: طبق قانون انتصاب مدیری به مسئولیتی که شرح شغل ندارد، ممنوع است و این شرح شغل دارای مفاد مشخصی در قانون است.
امانی تاکید کرد: این آیین نامه‌ای است که هیچ دوره‌ای در شهرداری تصویب نشده چرا که شهرداری در گذشته دچار کمبود نیرو بوده است.
سپس اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به قبل خود اثر ندارد مگر اینکه در خود قانون تاثیرگذاری بر قبل تصریح شده باشد.
در ادامه احمد صادقی عضوکمیسیون برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد بنده اصلاح عنوان طرح است و با تغییر کلمه شهرداری، آن را به مدیریت شهری تبدیل کنیم تا شورای شهر را نیز شامل شود.
وی افزود: پیشنهاد بنده افزایش مجازات مطرح شده در طرح است. شورای قبل خود را از بحث تعارض منافع مبرا کردند و از زمان تصویب این مصوبه تعدادی از بستگان شورای پنجم در مدیریت شهری استخدام شدند و اسامی آن‌ها مشخص است.
صادقی بیان کرد: اگر در قانون چنین طرحی داریم، اما شهرداری آن را اجرا نمی‌کند، چرا در حال تصویب این طرح هستیم و باید همین قانون موجود را اجرا کنیم.
سپس محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تعاریف کلمه بستگان جامع نیست و ممنوعیت بکارگیری بستگان باید گسترده‌تر باشد.
در نهایت کلیات این لایحه با موافقت اعضای شورا رای آورد؛ همچنین پیشنهاد امانی مبنی بر اجرای آن از تاریخ ۵ مرداد رد شد و با تصویب این طرح پس از موافقت فرمانداری، به کار گیری بستگان مدیران شهری در بدنه شهری ممنوع خواهد شد.