جمع‌سپاری، نوآوری باز و چالش

جمع‌سپاری مفهومی است که حضور آن در عرصه حاکمیت ناگزیر از حضور مفاهیمی مانند شفافیت و داده باز است و به همین منظور در دنیای امروز حکمرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مبنای جمع‌سپاری از مفهوم مشارکت عمومی گرفته شده است. در واقع جمع‌سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت‌جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت شهروندان در فرایندهای سیاسی جاری ایجاد می‌کند. این مسئله می‌تواند سبب تقویت نقش شهروندان و تصمیمات آگاهانه‌تر سیاسی [یا سیاستی] گردد. همچنین فرصت‌های تازه‌ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایندهای سنتی سیاست‌گذاری ارائه می‌نماید. «شفافیت برای ایران» در مرحله اول ترویج و گفتمان‌سازی جمع‌سپاری را در دستور کار خود قرار داد و در مرحله بعد با توسعه چندین سامانه مبتنی بر آن، به نفوذ و گسترش بیشتر آن پرداخت.



برنامه‌های پیشنهادی اندیشکده شفافیت برای ایران در حوزه جمع‌سپاری، نوآوری باز و چالش

شماره حوزه پیشنهادی برنامه پیشنهادی
۱ عارضه‌یابی مصادیق تعارض منافع، تدوین پیشنهادات اصلاحی و الزامات مدیریت تعارض منافع پروژه مطالعاتی شناسایی مصادیق تعارض منافع در سطح دستگاه
سنجش ریسک فساد سازمان  (Corruption Risk Assessment) مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی
بررسی و بهره‌مندی از برترین تجارب بین‌المللی در حوزه مورد مطالعه
ارائه گواهینامه سلامت و ریسیک‌گریزی از فساد، نسبت به هر فرایند یا موجودیت
تدوین برنامه‌های اصلاحی لازم به منظور مدیریت مصادیق شناسایی شده (تدوین کدهای رفتاری، دستورالعمل‌های اجرایی، توسعه سامانه، اصلاح فرایندها، مباحث آموزشی ترویجی و …)
۲ تدوین چارچوب عمومی و اختصاصی سنجش فعالیت توسعه چارچوب عمومی سنجش شفافیت سازمان (نظام منابع انسانی، نظام بودجه و مالی، نظامات شورایی، نظام آماری و انتشار داده و اطلاعات، سامانه‌های اداری، نوآوری سازمانی، عملکرد سازمانی و رضایت‌سنجی و …
توسعه چارچوب اختصاصی سنجش شفافیت سازمان
۳ استقرار نظام حل مسائل مبتنی بر مشارکت‌جویی و جمع سپاری استقرار سامانه ارتباط با شبکه مخاطبان سازمان
ارزیابی مسائل سازمان از نگاه مردم و مخاطبان
استقرار نظام حل مسائل مبتنی بر مشارکت‌جویی عمومی و جمع‌سپاری
استقرار سامانه جمع‌نویسی
۴ دوره‌های آموزشی شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد پایگاه آموزشی برخط مبارزه با فساد
برنامه‌های آموزشی-ترویجی (برگزاری کارگاه‌های حضوری و مجازی، همایش‌ها، اخذ آزمون و ارائه‌ گواهی‌آموزشی)
تهیه مجلدات آموزشی و ترویجی
راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و ترویجی در فضای مجازی (تولید محتواهای آموزشی به زبان ساده در قالب پوستر، کلیپ، موشن‌گرافی، استندآپ کمدی و …)