فناوری شهروندی

فناوری شهروندی نوعی فناوری است که مداخله یا مشارکت مردم در توسعه را ممکن می‌سازد، ارتباطات شهروندان را تقویت می­‌کند، زیرساخت دولت را بهبود می‌­بخشد و معمولاً صلاح عمومی را در نظر می‌گیرد. این فناوری شامل نرم‌افزارهای کاربردی شهروندی و پلتفرم‌هایی می‌شود که از نهادها و مؤسسات دولتی و دیگر نرم‌افزارهایی که دستیابی به این اهداف را ممکن می‌سازند، پشتیبانی می‌­کند. سامانه‌های «شفافیت قراردادها»، «جمع‌نویسی» و … همگی از پروژه‌هایی هستند که اندیشکده «شفافیت برای ایران» با همین هدف به توسعه آن‌ها پرداخته است.



برنامه‌های پیشنهادی اندیشکده شفافیت برای ایران در حوزه فناوری شهروندی

شماره حوزه پیشنهادی برنامه پیشنهادی
۱ سنجش سلامت، کارکرد و شفافیت سامانه‌های اداری تهیه نقشه سامانه‌های وزارتخانه
ارزیابی وضعیت هر سامانه (بر مبنای استانداردهایی نظیر: ISO27001، COBIT، ISO/IEC20000، ISO10015)
ارائه پیشنهادها به منظور تحول و ارتقاء آن‌ها
ورود به سطح اجرا و عملیات ارتقاء سامانه‌ها
ارزیابی و بهبود پورتال سازمان
۲ استقرار نظام حل مسائل مبتنی بر مشارکت‌جویی و جمع سپاری استقرار سامانه ارتباط با شبکه مخاطبان سازمان
ارزیابی مسائل سازمان از نگاه مردم و مخاطبان
استقرار نظام حل مسائل مبتنی بر مشارکت‌جویی عمومی و جمع‌سپاری
استقرار سامانه جمع‌نویسی
۳ دوره‌های آموزشی شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد پایگاه آموزشی برخط مبارزه با فساد
برنامه‌های آموزشی- ترویجی (برگزاری کارگاه‌های حضوری و مجازی، همایش‌ها، اخذ آزمون و ارائه‌ گواهی‌آموزشی)
تهیه مجلدات آموزشی و ترویجی
راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و ترویجی در فضای مجازی (تولید محتواهای آموزشی به زبان ساده در قالب پوستر، کلیپ، موشن‌گرافی، استندآپ کمدی و …